Tilbage i 7.z på Balsmoseskolen ser Miriam Lo og hendes danske klassekammerater den svenske kortfilm 'Pin-Up' og lærer om cues, real- og effektlyd. "Det er spændende nok, men ikke helt det samme som dramaundervisingen i Hong Kong", mener Miriam Lo.

Elev ønsker sig kreative fag som i Hong Kong

13-årige Miriam Lo er netop vendt hjem fra et halvt år som elev på en international skole i Hong Kong. Hjemme på Balsmoseskolen i Smørumnedre er hun glad for at være fri for skoleuniformen, men savner den kinesiske skoles mange tilbud om kreative fag.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Herhjemme har vi ikke flere kreative fag, når vi kommer i 7. klasse. På skolen i Hong Kong kunne jeg vælge kunst, musik og drama. Ved siden af kunne alle vælge mad-teknologi, plastic- eller computerteknologi", fortæller en begejstret Miriam Lo, der siden nytår har været tilbage i 7.z på Balsmoseskolen. 

Billedet af den kinesiske skole som et sted, hvor der læses, læres udenad og læses mere, ligger langt fra den oplevelse, Miriam Lo har haft. I august flyttede hun ind hos sine kinesiske bedsteforældre i en lille lejlighed i Hong Kong. Hjemme i Smørumnedre efterlod hun sin danske far, kinesiske mor og klassekammeraterne i 7.z. 

Som i 'Harry Potter'

På den internationale skole i Hong Kong gik enkelte udlændinge som Miriam, men allerflest kinesere.

"Jeg tror, at mange kinesiske familier er blevet trætte af det system, hvor man terper alting og så tror jeg, at det er særligt for Hong Kong, der er gammel britisk koloni, at man godt kan lide at tale engelsk," fortæller hun.

I fem etager gik flere tusind elever fra 6. klasse til 2. g. På hver årgang var der seks klasser.  

"Skolen mindede mig lidt om Harry Potters Hogwarts. Der var seks huse, der alle var opkaldt efter kinesiske træer. Husene kæmpede med hinanden på en måde, hvor det gjaldt om at få de bedste karakterer og point".

Miss Lai og den kinesiske hjælpelærer

På skolen i Hong Kong, hvor Miriam Lo studerede drama og det kinesiske sprog mandarin, tiltaltes alle lærere ved deres efternavn. Miriams lærer i kinesisk hed derfor ikke andet end miss Lai eller det kinesiske udtryk for lærer efterfulgt af Lai.

"Lærerne i Hong Kong er meget venlige, men de har ikke et personligt forhold til nogle af eleverne. De lærer meget hurtigt navnene, men det betyder ikke, at de kender eleverne.Man har mange flere forskellige lærere end i Danmark, ikke kun i forskellige fag, men også inden for forskellige områder," forklarer Miriam.

I begyndelsen var det svært at vænne sig til for Miriam Lo, der fra Balsmoseskolen var vant til at have en klasselærer og et fast klasselokale. Nogenlunde som i Danmark modtog eleverne på Creative Secondary School i Hong Kong undervisning i hold på omkring tyve elever. Men holdene blev opløst, og man samledes på ny i andre formationer for hver time.

"Som noget særligt fulgte jeg nøjagtig det samme skema som en anden elev på skolen, så jeg nemmere kunne følge med og finde rundt", fortæller Miriam, hvis kinesiske kusiner også gik på skolen. Det var betryggende, giver Miriam udtryk for, men fagligt følte hun sig en smule udfordret.

"Jeg kunne godt mærke, at de kinesiske elever er startet et år tidligere i skole, end jeg er, sådan så deres niveau i 7.klasse i hvert fald svarer til, hvad man kan i 8. klasse herhjemme. De var meget dygtige til engelsk. De kunne allerede sætte kommaer, og de talte om tekster, som vi gør i dansk, om opbygningen osv.", beretter Miriam.

I Hong Kong taler man kantonesisk. Men på Creative Secondary School fik eleverne og Miriam også undervisning i det kinesiske hovedsprog mandarin.

"Jeg synes, at den danske skole kunne lære af den måde, vi lærte kinesisk på. Det var en god måde, fordi vi, der ikke var så gode til det, fik en hjælpelærer. Så talte vi engelsk og kunne indsætte kinesiske ord, hvor vi kunne."

Miriam Lo er sikker på, at hun vil drage fordel af at have været elev i Hong Kong. "Jeg kunne godt ønske mig nogle flere kreative fag som i Hong Kong, og hvis kinesisk er det nye verdenssprog, håber jeg at kunne studere det på gymnasiet", siger hun.  

Hør Miriam Lo fortælle om dramaundervisingen i Hong Kong: