Lærer Johanne Hald Charnock laver hybridundervisning for, at elever, der syge eller nære kontakter, kan være en del af klassefællesskabet.

Johannes corona-ramte elever er med i undervisningen hjemmefra

Johanne Hald Charnock har siden juleferien kombineret sin almindelige undervisning med onlineundervisning af de elever, der er hjemme isolation. Ikke ideelt, men det fungerer, fortæller hun.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Ligesom resten af landets skoler er Aarhus Privatskole ramt af meget smitte, og derfor er mange elever hjemme, fordi de enten selv er blevet smittet, eller fordi de er isolation som nærkontakt. 

Det fik skolens ledelse til at foreslå lærerne at starte et Teamsmøde i den fysiske undervisning, så dem, der er hjemme og ikke syge, kan hoppe på og være med i den fysiske undervisning.

Det forslag har lærer Johanne Hald Charnock valgt at gøre brug af.

"Det fungerer bedre, end jeg havde ventet", fortæller Johanne Hald Charnock om sin hybridundervisning i tysk og engelsk på Aarhus Privatskole.

"Da det først blev foreslået, at vi kunne organisere undervisningen sådan, havde jeg en vis modstand mod det, men nu har det fundet en form, hvor jeg synes, det er ok", siger hun.

Lærer: Coronafravær skaber kaos på skolen 

Johanne Hald Charnock understreger, at hverken hun eller kollegaerne er blevet pålagt at tilbyde deres corona-ramte elever onlineundervisning af skolens ledelse. Men de fleste af dem har kastet sig ud i det, nu, hvor det er en mulighed.

"Eleverne synes bare, det er dejligt, at de har en mulighed for at 'komme med i skole'. De er så trætte af at være derhjemme", siger hun.

"Og forældrene er taknemmelige for, at vi gør noget for deres børn", fortæller hun videre.

Elever dødtrætte af at være hjemme

Johanne Hald Charnock er klar over at det ikke er den optimale undervisning, eleverne får.

"Det er jo ikke på nogen måde ideelt, men vi står i en nødsituation, og vi gør det så godt, vi kan alle sammen" siger hun.

Skoleledernes formand opfordrer pressede skoler til at "bøje loven" 

"Det kan lykkes, fordi jeg allerede i forberedelsen tænker ind, at der sidder nogle elever hjemme foran skærmen, og der har været meget 'trial and error' i opstartsfasen. Nogle gange har jeg kunnet se, at det jeg havde tænkt ikke fungerede i praksis, og så har det måtte være sådan. Vi kan jo ikke gøre det bedre, end vi kan".

Bruger samme Teamslink hver gang

Rent praktisk har Johanne Hald Charnock organiseret sin hybridundervisning sådan, at hendes klasser ved, at de har et - og kun ét - link til teams, som de kan gå ind på til alle de timer, de har hende i.

Det kan blive et problem, hvis der en dag skal vikar på, fortæller hun, men så må man finde en løsning, hvis den situation opstår.

"Jeg har selv lige haft corona, så jeg regner med at være immun et godt stykke tid fremover", siger hun.

Så voldsom er smitten nu: Hver 20. lærer fik en positiv test i sidste uge 

I timerne logger hun selv ind på teamsmødet fra en bærbar computer, så hun kan dele skærmen med det elever, der sidder hjemme. Hvis det ikke er muligt, for eksempel fordi der ikke er en computer til rådighed, får hun en elev til at filme hende med en tablet eller mobiltelefon.

"Og der gælder det selvfølgelig om at vælge den rigtige elev til den opgave. Det skal være en, der kan magte det uden at blive ukoncentreret, begynde at fjolle eller sådan noget".

Alle elever løser så opgaver digitalt, og Johanne Hald Charnock hjælper både dem, der fysisk til stede og dem, der sidder hjemme. Det går, som det går, og det fungerer udmærket efter omstændighederne, mener Johanne Hald Charnock

Stadig plads til varieret undervisning

Den fysiske dimension er der også stadig plads til, også for de corona-ramte.

"Når vi ska have en brain break, hvor eleverne for eksempel danser lidt, vender jeg kameraet om, så de hjemsendte kan være med, hvis de vil" fortæller Johanne Hald Charnock.

"Ellers finder jeg på noget, så alle kan lave noget, også selv om det ikke er opgaver på computeren. Forleden i tysk havde vi for eksempel en meget legende opgave, hvor eleverne skulle sætte post-its med ord for forskellige kropsdele på hinanden. Så måtte dem derhjemme tegne omridset af en krop og så skrive de forskellige ord på. Jeg ved selvfølgelig ikke, om de alle sammen gjorde det, men de var i det mindste en del af klassefælleskabet, mens det stod på".

Musiklærer: Svært at undervise i tre klasser samtidig