Andreas Jørgensen skal have en delt klasselærerfunktion i sit nye job. Han får også færre undervisningstimer og flere forberedelsestimer, fordi han er nyuddannet.

Jeg vil gerne høre alle jeres guldkorn

På Paarup Skole ved Odense har de en mentorordning til nyuddannede lærere. Ordningen og flere års erfaring som lærervikar gør, at 28-årige Andreas Jørgensen føler sig godt klædt på til at undervise elever i idræt, matematik og natur/teknologi. Det gør han, på trods af at han de sidste år på læreruddannelsen på UC Lillebælt på Fyn kæmpede med motivationen på grund af coronakrisens nedlukninger.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Hvordan har dine sidste år som lærerstuderende været præget af corona?

"Min motivation for undervisningen er blevet testet under nedlukningen. Det har været hårdt at kigge så meget ind i en skærm, og det har krævet mere disciplin af mig. Men det bekymrer mig ikke, nu når jeg skal ud at arbejde, for jeg har alligevel fået noget fagligt ud af det. Vi blev lukket ned, da vi havde idræt på læreruddannelsen, så der var det lidt presset, fordi vi ikke kunne møde fysisk op. Det endte med, at vi skulle lave nogle små aktiviteter inde i vores lejligheder eller i haven. Jeg lavede for eksempel en fodboldgolfbane ud af forskellige haveredskaber.

Min historieundervisning har foregået mere virtuelt end de andre fag. Der har vores underviser heldigvis været god til at prøve at gøre det spændende og socialt med virtuelle grupper. Jeg kendte mange af mine holdkammerater før nedlukningen, og det hjalp en del, da undervisningen rykkede online".

Føler du dig rustet fagligt til at skulle starte som lærer på samme måde som tidligere årgange, der ikke har afsluttet uddannelsen under corona?

"Det er svært at vurdere, om jeg har haft et læringstab ved virtuel undervisning. Overordnet bekymrer jeg mig faktisk ikke rigtigt for det. Jeg føler mig klar til at skulle ud at undervise.

Det hænger nok også sammen med, at jeg har arbejdet som lærervikar både før og efter nedlukningerne. Det har givet mig nogle praksiserfaringer, som jeg får brug for nu. Jeg er desuden fodboldtræner i min fritid, så det har også givet mig noget erfaring med børn og undervisning. Derudover synes jeg overordnet set, at den pakke, jeg har fået med videre fra UC Lillebælt, gør, at jeg føler mig okay rustet til at komme ud som ny lærer".

Hvad bliver de største omvæltninger for dig, når du skal gå fra at være lærervikar til fuldtidslærer?

"Som vikar er det ikke fuld tid, og man skal 'bare' følge en plan, som andre har lagt for en. Det vil blive anderledes nu, hvor det er mig, der skal strukturere det helt fra bunden, så der vil være noget mere forberedelsestid som fuldtidslærer.

Jeg fik lov til at være med ude på min nye skole og undervise den klasse, som jeg skal være en del af i det nye skoleår. Deres nuværende lærer spurgte mig, om jeg ikke ville komme ud og lave en fodboldtræning med dem for sjov. Eleverne vidste bare ikke endnu, at jeg var deres nye lærer, for det måtte jeg ikke sige på det tidspunkt. De fik bare at vide, at jeg var en træner fra Odense Boldklub, som kom forbi, fordi de havde et forløb om Europamesterskabet. Det var rigtig fedt og en god mulighed for mig til at lære eleverne lidt at kende.

På Paarup Skole får jeg en mentor, som jeg kan sparre med, og som kan sætte mig ind i stort og småt. Det er en, som jeg kan gå til, hvis jeg har nogle spørgsmål. Det vil jeg sikkert gøre, fordi alt er nyt for mig. Jeg forestiller mig, at det nye for eksempel kunne være at udarbejde årsplaner. Det kan også være at få tips til, hvordan jeg får styr på en bestemt klasse. Det gør, at jeg ikke føler mig helt alene, når jeg bliver kastet ud på dybt vand".

Hvad vil du sige til de erfarne lærere, som får en nyuddannet kollega ved skolestart?

"De skal være åbne over for, at vi kommer med alle vores spørgsmål. Så må de også meget gerne spørge ind til, hvordan det går med det hele, og selv være lidt opsøgende over for os. Det kan måske være svært som ny selv at sige højt, hvordan man har det.

Hvis de erfarne lærere sørger for, at rammerne omkring os nyuddannede er så gode som overhovedet muligt, tror jeg også, at man som ny vil falde godt til. Og hvis man trives som ny, bliver ens undervisning også automatisk bedre, tror jeg. Men hvis man bliver stresset fra starten, bliver det sværere at præstere og passe sit job. Generelt skal mine ældre kolleger derude bare være åbne over for vores spørgsmål og dele ud af al deres erfaring. Alle de guldkorn, som de kan komme med, vil vi gerne høre".