78-årige Erling Grøn-Jensen nyder at være lærer, og blandt kollegaerne på Vemmedrupskolen er han kendt for sit gode humør, sin mødestabilitet og gode sangkundskaber. Til fejringer blandt kollegaer stiller han gerne op med solosang fra både Højskolesangbogen eller Frank Sinatra.

78-årig aktiv lærer: "Selvfølgelig tager jeg min 8.-klasse til eksamen næste år"

Erling Grøn-Jensen har været lærer siden 1968. Lige nu underviser han 8.b i matematik, historie og geografi, er koordinator for udskolingsteamet, mentor, skaffer praktikpladser og har lige overtaget klasselærerfunktionen fra en sygemeldt kollega. 78 år gammel.

Publiceret

250 elever

Vemmedrupskolen er en lillefolkeskole, der ligger i centrum af Vemmedrup by, som er en del afKøge Kommune.
Skolen er pt. 1 1/2-sporet og har 250 elever fordelt på 0.-9.klasse.
På grund af skimmelsvamp blev skolen den 5. september 2017 lukketned med dags varsel, og elever og lærere i udskolingen blev flyttettil naboskolen - Skovboskolen - og var indlogeret der frem til den3. januar 2018.
Siden har Vemmedrupskolen bestået af en lang række barakker, mensden omfattende renovering er i gang. Faglokalerne bliver klar tilsommerferien i år, resten følger senere.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Skulle nogle fejlagtigt mene, at ældre mennesker ikke er omstillingsparate og ikke gerne vil fortsætte med at arbejde langt op i årene, så burde de møde Erling Grøn-Jensen. Eller bare Grøn, som han hedder i lokalsamfundet omkring Bjæverskov ved Køge. Egentlig gik han på pension som 65-årig op til juleferien i 2008, men allerede 14 dage efter var han tilbage på arbejdsmarkedet igen. For Erling Grøn-Jensen var slet ikke klar til at gå på pension. Han havde bare ikke lyst til at fortsætte i jobbet som souschef på Skovboskolen i Bjæverskov. Et job, han havde haft i to et halvt år. "Den 6. januar 2009 ringede min skoleleder og spurgte, om jeg kunne hjælpe på naboskolen Gørslev Skole, og der fik jeg 12 timer, hvor jeg underviste en 4.-klasse i dansk og matematik frem til april. Derfra blev jeg kontaktet vedrørende et barselvikariat her på Vemmedrupskolen, og da vikariatet stoppede, fik jeg en fastansættelse med en beskæftigelsesgrad på 29/37, og her er jeg lærer med hud og hår", fortæller Erling Grøn-Jensen, der i december sidste år rundede de 78 år.

Lærerformand i København: Brug for grundlæggende ændring, hvis flere skal arbejde længere

Det holder mig frisk at undervise På Vemmedrupskolen underviser han p.t. 8.b i matematik, historie og geografi.

"Jeg nyder at undervise, og det er fantastisk at have med teenagebørn at gøre. De er så positive, lyttende og gode til at debattere, og det at undervise holder mig frisk". Klassens klasselærer er lige blevet sygemeldt med et kraniebrud efter fald fra en hest, og på eget initiativ har Erling Grøn-Jensen overtaget funktionen som klasselærer. Forrige år sprang han til, da dansklæreren i hans tidligere klasse gik ned med stress, og Erling Grøn-Jensen førte derfor klassen til afgangsprøve i både dansk og matematik. "Jeg er uddannet lærer fra Haslev Seminarium i 1968 med linjefag i geografi og historie, senere har jeg så taget linjefag i dansk og matematik. Så selvom jeg ikke underviste klassen i dansk, kunne jeg sagtens føre eleverne op, det handler bare lige om at sætte sig ind i, hvordan prøver helt præcist er skruet sammen i dag", siger Erling Grøn-Jensen. Selvom han fylder 79 år til december, regner han bestemt også med at føre sin nuværende 8.-klasse op til eksamen næste år. "Det har jeg givet håndslag på, så selvfølgelig gør jeg det".

Lærervikar som 65-årig

God til at strukturere Ud over at undervise i 8.b er Erling Grøn-Jensen også koordinator for udskolingsteamet, der tæller 11 lærere. "Jeg er meget struktureret, og planlægning og struktur gennemsyrer mit arbejde, så mine kollegaer siger, jeg er god til at være koordinator, og da de spurgte mig, om jeg ville tage tjansen et par år efter, jeg var blevet ansat på skolen, sagde jeg selvfølgelig ja", fortæller Erling Grøn-Jensen. Teamet mødes den tredje onsdag i hver måned.

"Lige nu er vi i gang med at planlægge næste skoleår, få styr på det faglige niveau i den kommende 8. klasse, planlægge støttetimer, timefordeling mv. Vi har åben fagfordeling, og vi løser tingene, så vi kan se hinanden i øjnene".

Mentorrollen vendt under corona-nedlukning Da der for fem år siden blev ansat en ny lærer på skolen - Puk Munk - fungerede Erling Grøn-Jensen som mentor. Viste hende til rette, havde daglige samtaler med hende og fortalte om, hvordan forældresamarbejde og alt muligt andet foregår på Vemmedrupskolen. "Her under corona har Puk så været mentor for mig. Vi har arbejdspladser ved siden af hinanden, og hun har hjulpet mig med Teams. Trods min høje alder er jeg på ingen måde it-forskrækket, og jeg var nok en af de første lærere i Køge Kommune, som benyttede de digitale platforme i matematikundervisningen, og grundlæggende har jeg en indstilling om, at man må kaste sig ud i tingene - og ellers søge hjælp - og her har Puk været en stor hjælp", siger Erling Grøn-Jensen. Kørt rundt til eleverne tre gange efter arbejdstid Selvom det er gået ganske godt med undervisningen under corona-nedlukningerne, mener Erling Grøn-Jensen, at man mister føling med eleverne i det digitale univers. "Det bliver meget upersonligt, så her i anden nedlukning har jeg kørt rundt til alle mine elever i 8.b tre gange - for at tale både med deres forældre og med eleverne hver især. For lige at høre og se, hvordan de har det, om de kan følge med - få en føling med dem". Køreturene rundt til eleverne er gjort uden for arbejdstid, men det er Erling Grøn-Jensen fuldstændig ligeglad med.

"Jeg har aldrig brudt mig om 11-timersreglen eller andre arbejdstidsregler, for mig er det naturligt at gøre det efter arbejdstid", siger han.

Alle skal kunne holde til et helt arbejdsliv

Med til at bygge UU-vejledning op i Køge Kommune At Erling Grøn-Jensen skulle være lærer, lå ikke i kortene.

"Jeg er bondefødt og kvajet opdraget, men som 17-årig var jeg på højskole i Halslev, og det gav mig mod på lærerjobbet, så jeg læste på Haslev Seminarium, hvor jeg dimitterede fra i 1968", fortæller Erling Grøn-Jensen. I 1971 fik han job på Skovboskolen i Bjæverskov. De første år boede han i lærerbolig, men i 1973 kunne han og hustruen Gitte flytte ind i deres nybyggede hus i Bjæverskov, hvor de har boet siden. I 1973-74 tog han skolevejlederuddannelsen, og han var med til at starte UU-vejledningen op i Køge Kommune, hvor han arbejdede i tre år samtidig med sit job som lærer. "På et tidspunkt fik vi at vide, at vi skulle være fuldtidsvejledere, og det sagde jeg nej til. For mig var det vigtigt, at man som vejleder også var ude og være lærer og kunne mærke eleverne".

Lærersenior i Sydslesvig: "Efter mindre end en uge blev jeg formand i den første forening

Som lærer skal du kende dit lokalsamfund Netop det med at kende eleverne er en af grundene til, at Erling Grøn-Jensen i rigtig mange år har været engageret i det lokale foreningsliv i Bjæverskov - blandt andet som leder af idrætsforeningens gymnastikafdeling.

"For mig er det vigtigt, at du som lærer kender dit lokalsamfund - på godt og ondt. Du skal kende børnene i skolen, men ikke mindst udenfor skolen, og du skal vise, at du er et menneske ved siden af skolen - med et positivt livssyn", mener han. Hvis man som lærer er nervøs for at blive overrendt af forældre med skolespørgsmål i sin fritid - har Erling Grøn-Jensen et godt råd. "For mig har det altid været vigtigt at bo og deltage i det lokalsamfund, hvor jeg er lærer, og det kræver kun en enkelt afvisning nede ved køledisken i Brugsen, hvor du lige pointerer, at her i fritiden taler vi ikke skole, for du er her som privatmenneske", siger han.

Årsmøde i fraktion 4: Hvordan får vi flere pensionerede medlemmer til at blive

Stort netværk giver praktikpladser Med den store involvering i lokalsamfundet er Erling Grøn-Jensen også mester i at finde erhvervspraktikpladser til sine elever.

"Jeg har et rigtig stort netværk i lokalsamfundet, så har nogle elever svært ved at finde en praktikplads eller har nogle særlige ønsker, plejer jeg at sige til dem: Tag din cykel og cykelhjelm og så kør ned og spørg, om de har mulighed for at tage en praktikant - og hils fra Grøn, så lykkes det tit". Stabsuddannelse fra Forsvaret Privat har Erling Grøn-Jensen været gift med sin Gitte siden 1964, har tre børn, syv børnebørn og to oldebørn. Ud over lærerjobbet arbejdede han i seks år en eftermiddag om ugen som ejendomsmægler hos en tidligere elev, og så er han uddannet inden for Forsvaret. "Jeg havde en treårs kontrakt med Den Kongelige Livgarde, inden jeg blev ansat som lærer i Bjæverskov, og sideløbende med lærerjobbet har jeg gennemført en stabsuddannelse i Forsvaret. Så jeg har både deltaget i Nato-øvelser og gennemført den militære Nijmegenmarchen i Holland 18 gange", fortæller han.

"De lange skoledage fik mig til at stoppe tidligere"

Fri hver fredag Hvor man typisk stopper i Forsvaret, når man fylder 60 år, er Erling Grøn-Jensen glad for, at han fortsat kan arbejde som lærer. "Jeg har det godt med at komme ud, få input, møde mennesker, følge med og holde mig ajour i fagene, men havde jeg ikke kunne få en deltidsstilling, arbejdede jeg ikke. Helbredsmæssigt skulle jeg nok klare det, men min hustru har været på pension i 12 år, og hende og resten af familien vil jeg også gerne spendere tid med", siger Erling Grøn-Jensen. Hans arbejdstid er skruet sammen, så han har fri hver fredag.

"Det passer perfekt, for så har vi tid til at tage på forlænget weekend i vores sommerhus ved Bjerge Sydstrand. Vi har godt nok lige solgt huset til vores søn, men vi må bruge det, lige så meget vi har lyst", fortæller han. Brug for bedre seniorordninger Netop muligheden for at arbejde på deltid er afgørende, hvis man gerne vil have flere lærere til at fortsætte med at arbejde som lærer som seniorer, mener Erling Grøn-Jensen. "Mange ældre lærere vil gerne fortsætte, men hvis de ikke kan få lov til at få et deltidsjob, så stopper de. Så der skal arbejdes på nogle bedre seniorordninger, for det giver en masse at have et lærerkollegie på tværs af generationer, og de ældre lærere har en masse erfaring, de kan give videre til de yngre". Selv har han ikke afgjort, hvornår han stopper. "Mine børn presser lidt på, men jeg er glad for mit arbejde", siger Erling Grøn-Jensen.

Pensionerede lærere får deres helt eget forum

Vi er omstillingsparate  

Da folkeskolen.dk/lærersenior var på besøg, blev det meldt ud, at fra onsdag den 21. april må 8. klasserne fortsat være fysisk på skolen hver anden uge - den anden uge må de også gerne være der, men udelukkende udendørs. "En dag udendørs har fungeret rigtig godt, men umiddelbart virker det kuleskørt med fem dage udendørs, men vi er omstillingsparate, så det skal nok løse sig. Det er en handske, der skal tages op, og kun fantasien sætter begrænsninger", slutter Erling Grøn-Jensen med sit vanlige positive livssyn.