Pension
0   16

Lærervikar som 65-årig

Lærer Jeanett Maagaard er gået på efterløn og bliver pensionist til december - alligevel arbejder hun som tilkaldevikar på to skoler i Svendborg. Hun elsker jobbet som lærer, og som lærervikar kan hun koncentrere sig om det vigtigste: Samværet med eleverne.

Selvom Jeanett Maagaard er 65 år og når pensionsalderen om tre måneder, har hun på ingen måde lyst til at trække stikket til lærerjobbet. Faste stillinger er hun ikke interesseret i, men flere dage om ugen som vikar passer hende perfekt.

"Som vikar får jeg lov til at lave lige præcis det, jeg elsker ved at være lærer. Jeg er fri for alt det trælse; masser af møder, elevplaner, test, evindelige pædagogiske udviklingsprojekter med videre".

"Som lærervikar kan jeg i stedet koncentrere mig 100 procent om det, jeg allerbedst kan lide - den direkte kontakt med børnene - om relationerne og læringen. Som vikar gør man faktisk det, man er blevet uddannet til", fortæller Jeanett Maagaard.

Derfor har hun meldt sig som tilkaldevikar på både overbygningsskolen Nymarkskolen og på Tåsingeskolens Centerafdeling - begge i Svendborg Kommune.

"For mange i min alder vil det nok være svært ikke selv at kunne regere over sin tid, men jeg har det fint med at blive ringet op tidligt om morgenen og spurgt, om jeg kan tage nogle vikartimer i dag. Det passer ret godt til mig som person", siger Jeanett Maagaard.


Hjertet banker for de udfordrede børn

Efter at have arbejdet som specialpædagog siden 1977, blev hun i 2005 uddannet som meritlærer fra seminariet i Jelling - med linjefag i dansk og håndarbejde.

Gennem årene har Jeanett Maagaard arbejdet på alt fra specialskoler til opholdssteder, i ungdomsfængsel og på produktionsskole.
Siden uddannelsen til lærer har hun arbejdet på Nr. Vium Skole mellem Skjern og Herning, på Rudkøbing Skole/Ørstedskolen på Langeland og på Tåsingeskolen. Oftest i specialklasser.

"Jeg kan rigtig godt lide at arbejde med de elever, der har det lidt svært. For mig er de langt mere interessante end de elever, der sidder klar med spidsede blyanter. Samtidig er jeg god til at tackle de lidt mere udfordrede elever og hurtigt finde ind til, hvad kernen i deres problem er og så arbejde derfra. Give dem troen på sig selv, putte noget værdighed, læring og fællesskabstankegang ind i dem", fortæller Jeanett Maagaard.

Artiklen fortsætter under banneret


Frihed - men ikke total frihed

SÅDAN ER REGLERNE

Som lærer på efterløn må man arbejde ubegrænset som vikar, men den løn man tjener, bliver modregnet time for time. Ikke krone for krone.
Modregningen sker ud fra statens omregningssats, som i 2020 er på 247,53 kroner i timen. Hvis man som efterlønner får en timeløn på eller over 247,53 kroner, modregnes time for time.

Får man en timeløn under statens omregningssats, dividerer man timelønnen på for eksempel 200 kroner med satsen på 247,53 kroner - og modregner så med 0,8 time i stedet for 1 time.

Den lempeligere modregningsmodel gælder dog kun op til et årligt beløb på 39.878 kroner - derefter modregnes time for time. Uanset timeløn.

Får man honorar i stedet for timeløn - divideres honoraret med omregningssatsen, så man derved finder antal timer.

Egentlig gik hun på efterløn den 1. januar, men allerede den 9. marts stod Jeanett Maagaard igen med en fast kontrakt. Fordi Centerafdelingen på Tåsingeskolen i Svendborg havde brug for en lærer til at passe på en særlig gruppe af udfordrede drenge.
 
"Jeg havde været fastansat på Centerafdelingen i en årrække, men i december 2019 skulle der fyres nogle lærere, og med mine 65 år ville jeg nok være i risikogruppen. Så da jeg hellere vil gå selv - i stedet for at blive fyret, sagde jeg til ledelsen, at jeg gerne ville overgå til at være vikar fra januar i år".

Ledelsen takkede ja til tilbuddet, og Øhavets Lærerkreds overbeviste Jeanett Maagaard om, at det var smartest at gå på efterløn og så være vikar ved siden af - i stedet for udelukkende at være vikar.
"Det gør selvfølgelig, at jeg bliver trukket i min efterløn, men jeg er ikke vikar for pengenes skyld, og efterlønnen giver mig samtidig lidt økonomisk sikkerhed", siger Jeanett Maagaard.

Fra januar til marts var hun vikar på de samme to skoler som nu, og fra marts til sommerferien var hun ansat på den faste kontrakt. Siden sommerferien er hun på efterløn igen, og den første december går hun på pension.

"Men jeg fortsætter som vikar, fordi det både giver mig lov til at fortsætte mit job som lærer, og samtidig giver mig frihed til at lave nogle andre ting. Så det er en kombination af, at jeg gerne vil have noget mere frihed, men ikke total frihed".


Bedre seniorordninger

Mange af hendes tidligere kollegaer er stoppet tidligt som lærer og har i dag travlt med kor, bogklubber og frivilligt arbejde hos blandt andet Dansk Flygtningehjælp.

"Måske vil jeg lave frivilligt arbejde engang ude i fremtiden. Men for mig giver det ingen mening lige nu. For hvis man har så travlt, kan man lige så godt blive ved med at arbejde - og få løn for det," mener Jeanett Maagaard.

Hun er overbevist om, at flere lærere vil fortsætte med at arbejde længere op i alderen, hvis der blev lavet nogle bedre seniorordninger med større mulighed for nedsat tid.

"Det ville være godt, hvis flere ældre lærere blev ved med at arbejde. Det er rigtig fint med unge, dynamiske lærere, men erfaring, baggrundsviden og anciennitet er også vigtig".

"Samtidig kunne man gøre mere brug af mentorordninger, hvor de gamle lærere blev sat sammen med de unge. Nogle af de gamle ville nok stritte i starten, men de ville elske det - hele den entusiasme de unge kommer med koblet med al deres erfaring."


Mere tid til mig selv

Det med at arbejde som tilkaldevikar tror hun ikke, så mange over 65 år vil vælge.

"I min alder er de færreste nok med på min model, men for mig passer det perfekt. Jeg fortsætter som lærer og får samtidig mere tid til mig selv."

Den mere tid skal blandt andet bruges på de tre børn, fem børnebørn, på den lokale jazzklub, danseklubben med "gamle danseglade kællinger", på havbade - hele året, på kunstudstillinger, boglæsning og ikke mindst hunden Gunnar Nu. En kun fem måneder cognacfarvet kongepuddel, som Jeanett Maagaard fik for to måneder siden.

"Det er jo ligesom at få en baby i huset igen, men hen over sommeren har jeg øvet den i at kunne være alene".

En vigtig lærdom. For da folkeskolen.dk/lærersenior er på besøg ringer de fra Nymarkskolen med første vikarjob. Allerede dagen efter er der to lektioner og dagen efter tre lektioner - begge på 10. årgang.

 


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Det faglige netværk Lærersenior er for lærere, som er pensioneret eller på vej dertil. I samarbejde med fraktion 4 - pensionisterne i Danmarks Lærerforening.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
707 andre er allerede tilmeldt