Debat

Investér permanent i folkeskolen og ikke kun igennem hjælpepakker.

Hvis vores politikerer mener alvorligt, at landets skoler har brug for en økonomisk investering, så bør de indse, at behovet ikke kun er der p.g.a. en global pandemi, men også p.g.a. mange års besparelser på området.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Ifølge den nye aftale blandt et flertal af folketingets politikere er 174 millioner ud af de 600 millioner i ”hjælpepakken”, afsat som ramme til grundskolen til håndtering af faglige udfordringer og indsatser for at styrke trivsel hos elever. Det er ikke meget, hvis man skal fordele det blandt de over 1200 skoler, der går under betegnelsen ”grundskoler”.

Jeg mener derfor at denne økonomiske indsprøjtning for det første skal øges, men mindst lige så vigtigt, så skal den ikke have et udløb til sommer - den selvfølgelig gøres permanent. 

Igennem mange år har skolesystemet været udsat for den ene besparelse efter den anden samtidigt med at kravene blev større og opgaverne flere. Dette er gået ud over lærernes arbejdsvilkår, vores muligheder for at lykkes med vores opgaver og som konsekvens af dette ser vi hver dag elever, der mistrives både fagligt og socialt. Og dette så vi altså også inden vi blev ramt af en pandemi. 

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Det er bemærkelsesværdigt, at de tiltag som de aftalende partier nu gerne vil have løftet med aftalen, er mange af de samme, som vi lærere, har peget på i mange år. Vi har længe vist og påpeget at to-lærerordninger, kortere skoledage mere fokus på trivsel samt mindre dokumentation giver bedre resultater for landets elever både fagligt og personligt. 

Dette kræver dog også, at der fra politisk side bliver stillet meget skarpt på lærernes arbejdsvilkår, så vi kan rekruttere det nødvendige uddannede personale og at det også bliver mere attraktivt at blive i sin lærerstilling.

Så kære politikere, hvis I virkelig mener, at vi også efter sommerferien og på den anden side af Corona skal styrke elevernes trivsel og faglighed, så drop ”hjælpepakker” og lav en seriøs og permanent investering i grundskolen.