Corona
1   6

Minister og organisationer: Alle skal samarbejde om at give sårbare elever en tryg skolegang

Børn og unge i sårbare positioner eller med specifikke vanskeligheder skal hjælpes bedst muligt gennem nedlukning og restriktioner. Det kræver, at alle parter samarbejder om at skabe en tryg skoledag for personale og elever, lyder det i et fælles brev til skolerne.

I den aktuelle situation med covid-19 er det afgørende, at børn, unge og voksne i sårbare og udsatte positioner eller med specifikke vanskeligheder har adgang til så normal undervisning som overhovedet muligt.

Det er undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil (S) og sektorpartnerskabet for covid-19 på grundskoleområdet enige om. I går sendte de et fælles brev ud til kommunerog skoler på baggrund af de opdaterede retningslinjer på grundskoleområdet, herunder for elever i specialklasser, på specialskoler og STU, som fortsat møder op til fysisk undervisning.

Artiklen fortsætter under banneret

Sektorpartnerskabet

Sektorpartnerskabet for COVID-19 på grundskoleområdet består af:

  • BUPL
  • Børne og Kulturchefforeningen
  • Danmarks Lærerforening
  • Danmarks Private Skoler
  • Dansk Friskoleforening
  • Danske Skoleelever
  • Deutschen Schul- und Sprachvereins für Nordschleswig
  • Efterskoleforeningen
  • Foreningen af Frie fagskoler
  • Foreningen af Kristne Friskoler
  • Frie Skolers Lærerforening
  • KL
  • Lederforeningen i BUPL
  • Lilleskolernes Sammenslutning
  • Sammenslutningen af Steinerskoler i Danmark
  • Skolelederforeningen
  • Skole og Forældre
  • Uddannelsesforbundet
  • Ungdomsringen
  • Ungdomsskoleforeningen

"Det er afgørende, at vi står sammen om at gøre alt, hvad der er muligt, for at give netop disse elever mest mulig trivsel, læring og stabilitet i hverdagen. Samtidig er det vigtigt, at undervisningen sker under trygge forhold for elever og medarbejdere", skriver ministeren og sektorpartnerskabet.

Det bedste løsninger kan kun findes lokalt

Konkret betyder det, at skoleledelsen, lærerne, pædagogerne, bestyrelserne, forvaltningen og relevante organisationer har et godt samarbejde om, hvordan det kan blive så trygt som muligt for personale og elever at have deres daglige gang på skolen.

"De bedste løsninger kan kun findes lokalt. Vi håber derfor, at I vil være med til at sikre børn og unge i sårbare og udsatte positioner eller med specifikke vanskeligheder mest muligt læring, tryghed og stabilitet i hverdagen", lyder opfordringen i brevet, som også er sendt til lærernes tillidsrepræsentanter.

Utryghed ved fortsat skolegang er helt naturlig

Det er fortsat sundhedsmyndighedernes vurdering, at børn, unge og voksne i sårbare og udsatte positioner eller med specifikke vanskeligheder på specialområdet kan undtages fra nedlukningen, fremgår det af brevet.

"Det er dog helt naturligt, at det kan skabe utryghed, at disse tilbud holdes åbent, når store dele af samfundet i øvrigt er lukket ned", lyder det fra afsenderne.

De opdaterede retningslinjer indeholder en række anbefalinger til, hvad man lokalt bør være opmærksom på, når man gennemfører undervisning i specialtilbud med fysisk fremmøde. Det fremgår blandt andet, at eleverne ikke er omfattet af den generelle anbefaling om at holde mindst to meters afstand. I stedet bør eleverne undervises i mindre og faste grupper med så vidt muligt faste medarbejdere per gruppe.

"Det kan alt efter omstændighederne indebære behov for, at der lokalt prioriteres resurser til det. Skolerne kan for eksempel vælge at låne større lokaler hos nedlukkede skoler eller gymnasier, hvis det kan øge tryghedsfølelsen hos elever og ansatte", lyder forslaget fra brevets afsendere.

Den enkelte skoleleder kan beslutte at gå over til nødundervisning

Justeringen af retningslinjerne tydeliggør desuden regler og rammer for, hvornår den enkelte skoleleder kan beslutte at gå over til nødundervisning. Ifølge brevet til skolerne gælder det blandt andet:

  • At der kan være behov for at overgå til nødundervisning, hvis lærerfravær og/eller elevfravær er så omfattende, at normal undervisning ikke kan gennemføres.
  • At der lokalt - for eksempel som følge af fysiske rammer, lokaleforhold og indretning - kan være behov for at overgå til nødundervisning for at overholde anbefalingerne om at gennemføre undervisning og aktiviteter i mindre, faste grupper.
  • Nødundervisningen kan gennemføres med fysisk tilstedeværelse, som fjernundervisning og som en kombination af de to former.
  • Alt afhængig af behov kan skolerne foretage tilpasninger i mere eller mindre vidtgående grad i sin nødundervisning. Det kan for eksempel være i forhold til linjefagsdækning, men der kan også opstå situationer, hvor det er nødvendigt at ændre omfanget og indholdet af den undervisning, eleverne får, for eksempel ved at fravige timetallet, fagrækken eller Fælles Mål i de enkelte fag.
  • Den undervisning, som nødundervisningen erstatter, medregnes ved opfyldelse af krav i lovgivningen om varighed af undervisningen.

Det fremgår også, at der er mulighed at modtage nødundervisning hjemmefra, hvis eleven eller en i elevens husstand er i øget risiko for et alvorligt forløb med covid-19.

Du kan læse brevet fra undervisningsministeren og sektorpartnerskabet via dette link:


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Specialpædagogiknetværket er for alle, der interesserer sig for eller arbejder med undervisning af børn og voksne med særlige behov. I samarbejde med Tidsskriftet specialpædagogik

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
2.442 andre er allerede tilmeldt