Nu skal vi passe på os selv og hinanden, siger DLF-formand Gordon Ørskov Madsen.

DLF-formand: Stop med fuldt skema – det er nødundervisning

"Vi må sætte ambitionsniveauet ned nu", siger lærerformand Gordon Ørskov Madsen. "Vi er på niveau 5 – det højeste i alarmberedskabet i forhold til covid-19, så nu er der altså tale om nødundervisning og ikke fuldt skema både online og i klasser".

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Formanden for Danmarks Lærerforening fortæller, at DLF stadig hører om lærere, der underviser både online til elever, der sidder hjemme, samtidig med at de underviser i klassen for de fremmødte elever. Og på flere skoler i fuldt skema. Det er ikke meningen.

"Vi skal passe på os selv og hinanden i disse tider. Vi hører om medlemmer, der går fysisk på arbejde hver dag for at tage sig af nødundervisning af 0.-4. klasses elever, og der er særligt hele specialundervisningen, STU, PPR og mange flere, som møder op på deres arbejdsplads og er tæt på elever og på hinanden. Det holder ikke. Vi bliver nødt til at sætte ambitionsniveauet ned. Det er et stort tema for os og vi vil fortsat gøre opmærksom på det overfor myndigheder, arbejdsgivere, stat og kommune", siger Gordon Ørskov Madsen.

Ministeriet: Hjemsendte elever skal have nødundervisning

DLF arbejder på at sende et brev ud til medlemmerne om situationen lige nu. Og formanden for DLF var i går til møde med flere parter, blandt andet undervisningsministeren.

Vi skal ikke have fulde skemaer nu

"Vi er nødt til at melde klart ud nu til kommuner og skoler. Vi sender også brev ud til lærerkredsene. Det er der behov for. Nu handler det om nødundervisning, hvor der skal skæres ned på timetallet. Vi skal bestemt præstere, men det skal være tilpasset situationen", siger Gordon Ørskov Madsen.

"Det må være slut med skoler og kommuner, der prøver at få fulde skemaer til at køre. Vi må hjælpe hinanden, ellers risikerer vi, at vi på et tidspunkt slet ikke kan tage os af nogen. Vi vil gerne påtage os vores ansvar som lærere, men nu skal vi altså passe på og koncentrere vores kræfter".

Han fortæller, at det er forskelligt, hvordan kommunerne tolker bekendtgørelsen om nødundervisning. Det betyder, at man nogle steder prøver at komme så tæt på fuld undervisning som muligt, men det er ikke meningen.

"Man kan ikke undervise virtuelt i seks timer om dagen. Nogle lærere oplever desuden, at de skal sende deres egne børn i skole til fysisk undervisning, sådan at de selv kan passe deres arbejde hjemmefra. Så der er lærere, der risikerer at flytte egne børn i skole hos kollegerne, så de selv kan varetage undervisningen af deres klasser. Der må vi finde et mere acceptabelt niveau", siger Gordon Ørskov Madsen.

Vacciner til nogle i udsatte positioner

Formanden er glad for at undervisningsministeren lægger op til at drøfte vacciner til nogle ansatte i udsatte positioner på skolerne.

Minister: Nyt på vej om vacciner og test til de skoler, der har åbent 

"Generelt mener jeg ikke, at lærerne skal rykkes op i vaccinekøen på linje med sygehuspersonale, der arbejder med covid-19 patienter, men der er nogle i specialundervisningen, der kan have brug for vaccine hurtigere, fordi de er tæt på børn, der ikke kan håndtere afstands- og hygiejneregler. Det er jo anderledes end os andre, der bedre kan passe på os selv. Men jeg oplever, at der er velvilje til at se på vacciner til nogle i specialtilbuddene".

Gordon Ørskov Madsen fortæller også, at DLF sammen med Bupl har aftalt, at man skal have undersøgt, hvor mange der benytter nødpasningen.

Powered by Labrador CMS