Pædagogik
0   7

Ni skoler vil udvikle deres projektorienterede arbejde

Den store interesse for Leaps-skolerne og deres projektorienterede undervisning har fået Kata Fonden til at udbyde et kursus om projektbaseret læring (PBL) til ni skoler i otte kommuner. Projektet er to-årigt, og skolerne skal holde otte projektuger i perioden.

"Vi er overraskede, men glade for den store interesse for den projektorienterede undervisning", fortæller Kim Bondesen Nielsen, der er projektleder i Katafonden.

"Vi er blevet kontaktet af 13-14 kommuner og nu er otte af dem med i PBL-projektet, hvor vi vil arbejde med at højne kvaliteten på de projektuger, som mange skoler i forvejen kører".

Projektet bygger på erfaringerne fra Leaps-skolerne.

Om leaps

• Leaps står for Læring og Engagement gennem Autentiske Projekter med fokus på Science.

• Undervisningen tager afsæt i autentiske problemstillinger, og med kreativt og innovativt fokus integreres relevante fag og Stem-fagene (science, teknologi, engineering og matematik) i hvert undervisningsforløb.

• Der er fire Leaps-skoler i landet. Sønderskov-Skolen i Sønderborg, Kvaglundskolen Signatur i Esbjerg, Skolen på Herredsåsen i Kalundborg og Herfølge Skole.

• Kata Fonden står bag Leaps-projektet. Læs mere på leapsskoler.dk

PBL-skolerne er Nyager Skole i Rødovre, Avedøre Skole i Hvidovre, Hornbæk Skole i Helsingør, Nordagerskolen i Ringe, Skansevejens Skole og Sønderholm Skole i Aalborg, Højmarkskolen i Vejen, Brorsonskolen i Varde og Fjerritslev Skole.

Artiklen fortsætter under banneret

En gruppe lærere fra hver af skolerne deltager i fire kursusdage og får undervejs sparring online af medarbejdere i Katafonden. I alt deltager omkring 50 lærere i projektet. De skal så bagefter undervise deres kolleger.

Der er ikke forskning tilknyttet PBL-projektet, men Katafonden vil selv samle data op via spørgeskemaer til lærere og forældre, ligesom de vil følge skolernes arbejde.

"Vi oplever, at de værktøjer vi har udviklet i Leaps er med til at strukturere og systematiske projekterne, samtidig med at man får mere autenticitet ind i skolehverdagen. Vi tror, det er dét, kommuner og skoler har fået øje på og derfor har henvendt sig", siger Kim Bondesen Nielsen.

Udfordringen i projektbaseret undervisning er, at det kræver en systematik, hvis arbejdet skal fungere godt. Det er blandt andet den systematik, som PBL-projektet kan give skolerne.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Naturfagsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for naturfagene, dvs. natur/teknologi, biologi, geografi og fysik/kemi. I samarbejde med Danmarks fysik- og kemilærerforening, Biologforbundet og Geografforbundet.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.474 andre er allerede tilmeldt