"Hvis der kommer en bette purk fra 1. klasse og lige skal have et klem af en lærer, som han kender i forvejen, så skal han have det", synes Andreas Ravn Skovse, som er en af de lærere, der sammen med eleverne fra Tovshøjskolen flytter til den fusionerede Ellehøjskolen.

Bekymring blandt lærerne på Aarhus-skole med mange somaliske elever

Den udbredte covid-19-smitte blandt aarhusianere med somalisk baggrund skaber utryghed blandt lærerne på Ellehøjskolen, der har en stor andel somaliske elever. "Men vi vil heller ikke ses som overreagerende", siger en lærer.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Midt i forberedelserne til skolestarten på mandag breder usikkerhed og bekymring sig blandt lærerne på Ellehøjskolen i det vestlige Aarhus.

For festlighederne ved den første skoledag for den nye aarhusianske fusionskole, der er dannet af Tovshøjskolen og Ellekærskolen, risikerer nu at blive overskygget af utryghed og frygt på grund af de stærkt stigende smittetal for covid-19 i Aarhus.

Baggrunden er, at antallet af smittede i Aarhus nu stiger voldsomt. Både borgmester Jacob Bundsgaard (S) og sundhedsmyndighederne udtrykker stor bekymring - og den har nu bredt sig til lærerne på Ellehøjskolen, for tallene viser at det især er personer med somalisk baggrund, der er blevet hårdt ramt. Tre ud af fire af de smittede i kommunen sidste uge havde somalisk herkomst.

Mange somaliske elever

På Ellehøjskolen er 95 procent af de cirka 360 elever tosprogede - og mellem en tredjedel og halvdelen af eleverne har somalisk baggrund.

"Så er det klart, at når jeg og kollegerne læser, at det somaliske miljø er hotspot for smitten i Aarhus, så bliver vi bekymrede. Det er noget, der fylder meget", lyder det fra lærer Andreas Ravn Skovse, der underviser i bl.a. dansk som andetsprog på Ellehøjskolen.

Han beretter, at problematikken har været vendt på et opstartsmøde inden skolestarten, men at det i øvrigt mest er noget, lærerne snakker om indbyrdes.

Aarhus-rådmand efter smittestigning: Vi følger situationen tæt 

"Vi er lidt fanget, for vi synes egentlig ikke, at vi kan tage flere forholdsregler ud over de allerede eksisterende retningslinjer. Vi ønsker jo heller ikke at blive set som overreagerende. Vi har ikke indført skærpede sikkerhedskrav, og der er grænser for, hvad vi faktisk kan gøre - ud over at følge de generelle retningslinjer og være meget obs på det", siger Andreas Ravn Skovse til folkeskolen.dk - og tilføjer:

"Vi må bl.a. stole på, at Børn og Unge følger smitteudviklingen, og at de ved lidt bedre end os, præcist hvor den er - og at vi nok skal få besked, hvis der kommer noget".

Lærerkrav om øget bevågenhed

Lærerne på Ellehøjskolen har dog opfordret skoleledelsen til at bringe deres bekymring videre til skoleforvaltningen.

"Vi ønsker, at der er en særlig bevågenhed på os og vores situation, for den er anderledes end for den gennemsnitlige folkeskole i kommunen", siger Andreas Ravn Skovse.

Han oplyser, at bekymringen blandt lærerne kommer meget forskelligt til udtryk. Nogle er meget bekymrede og utrygge. Selv forsøger han at fokusere på sin pædagogiske opgave, som går ud på at få hans elever til at føle sig trygge i et nyt miljø, siger han.

"Kun mig selv at tage hensyn til"

"Hvis der kommer en bette purk fra 1. klasse og lige skal have et klem af en lærer, som han kender i forvejen, så skal han have det", siger Andreas Ravn Skovse og understreger, at han ikke dermed mener, at de kolleger, der ser anderledes på det er uprofessionelle.

"Det handler jo også om, hvordan man er som person. Og om man i sin nære familie har personer, der er ekstra udsatte. Det har jeg ikke. Jeg bor alene og har kun mig selv at tage hensyn til. Men hvis jeg nu ofte skulle besøge min gamle mor på et plejehjem, kan det godt være, at jeg ville tænke anderledes".

Gyldal: Det bør være trygt at komme i skole på mandag

Læs mere

Andreas Skovses blog på folkeskolen.dk/DSA