Corona
10   30

Partier vil suspendere sprogprøver og nationale test

Ligesom regeringen har aflyst folkeskolens afgangseksamen til sommer, bør den også suspendere de nationale test og ghettopakkens sprogprøver, mener SF og de Radikale. ”Det giver nul mening at bruge mange mandetimer på det nu”, siger SF’s Jacob Mark.

Midt i bestræbelserne for at skabe en meningsfuld skoledag for 0.-5.-klasserne skal en lang række skoler her under coronakrisen også forberede sig på at gennemføre nationale test og sprogprøver for eleverne.

For i modsætning til 9.- og 10. klassernes aflyste afgangseksamen er beslutningen om at lade de 20 procent dårligst præsterende skoler gennemføre de nationale test ikke sat ud af kraft. Det samme gælder ghettopakkens sprogprøver, der skal bane vej til næste klassetrin for elever i børnehaveklasser og 1.-9. klasses elever med dansk som andetsprog på i alt 40 skoler.

Men nu opfordrer SF og de Radikale undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil (S) til at tage konsekvensen af coronakrisen og aflyse både nationale test og sprogprøver. SF's undervisningsordfører, Jacob Mark, oplyser, at han flere gange har rejst forslaget i forhandlinger med forligskredsen og ministeren.

SF: Spild af resurser

Artiklen fortsætter under banneret

"At gennemføre nationale test og sprogprøver vil være spild af resurser i en tid, hvor skolerne knokler med at få det hele til at fungere på en ordentlig måde. En stor del af eleverne får stadig undervisning hjemmefra - og så vil man insistere på, at skolerne skal bruge rigtig mange mandetimer på nationale test og sprogprøver. Det giver jo nul mening", siger Jacob Mark.

De Radikales undervisningsordfører, Anne Sophie Callesen, er helt enig.

"Både nationale test og sprogprøver kommer langt nede på prioriteringslisten over, hvad der er vigtigt i den her krise - dem kan man godt droppe, men det er åbenbart meget magtpåliggende for regeringen, at det fortsætter. Sprogprøverne og de nationale test betyder - i modsætning til afgangseksamen - jo ikke noget for børnene og de unge. Men det betyder tilsyneladende noget for nogle politikere at kunne måle og veje, hvordan det går med sprogindlæring og læring i det hele taget", siger Anne Sophie Callesen.

Afgangseksamen er vigtigere

Hun finder regeringens prioritering mærkelig.

"Jeg kan jo ikke sige, at man skulle have fastholdt 9.- og 10. klassernes afgangseksamen, men hvis det var muligt, ville jeg nok mene, at det er vigtigere at få alle igennem til afgangseksamen, som de skal bruge til noget, i stedet for at fokusere på de her måle- og styringsinstrumenter, som handler om, at vi skal kontrollere, om børnene og skolerne er gode", siger den radikale ordfører.

Forslaget fra R og SF møder forståelse i Danmarks Lærerforening, der også har kæmpet for, at de nationale test helt skulle dø efter evalueringen. Også efter forliget om, at de 20 procent ringest præsterende skoler skal gennemføre testene, har Danmarks Lærerforening argumenteret imod.

"Vi har jo også hørt om elever, der nærmest første dag efter at de er tilbage i skolen, er blevet bedt om at gennemføre en eller anden national test. Det er virkelig en ærgerlig brug af tiden, når de har brug for tryghed og en god modtagelse", siger formand for Lærerforeningens undervisningsudvalg Regitze Flannov.

"Hvad kan man bruge det til"?

"Og så er der spørgsmålet om, hvad man overhovedet kan bruge det til. Hvad er det man måler, når eleverne kommer tilbage efter en måneds nødundervisning - det er svært at forestille sig, hvad man kan bruge det til".

Undervisningsministeriet har hidtil frarådet, at man gennemfører testene hjemmefra, og det håber Regitze Flannov, man holder fast i, selvom det ikke skulle lykkes at få plads til 6.-9. klasse på skolerne på denne side af sommerferien.

"Det vil være en rigtig dårlig ide, mens lærerne i forvejen kæmper for at holde en god relation til eleverne og en tryg hverdag på afstand", siger hun.

Hvad sprogprøverne angår, er der ganske vist skoler, der har kaldt børnehaveklassebørn ind til ekstra sprogstimulering i nedlukningstiden. Men generelt har de ikke fået den sprogstimulering, de har krav på i dette forår, og derfor lyder Danmarks Lærerforenings anbefaling, at man ikke lader sprogprøverne være afgørende for, om børn i ghettoområder får lov at komme op i 1. klasse.

"Det vil ikke være rimeligt, men jeg går da også ud fra, at de fleste skoleledere vil tage et helhedsbillede i stedet for at vurdere på sprogprøverne alene. Det er klart, at der vil være elever, der har et efterslæb både sprogligt og på andre punkter, og det må man så arbejde med, når de kommer i 1. klasse", siger Regitze Flannov.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Netværket Dansk som andetsprog er for alle, som underviser i dansk som andetsprog eller har interesse for undervisning af flersprogede elever og nyankomne. 

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
571 andre er allerede tilmeldt

Det faglige netværk Børnehaveklassen er for alle, der arbejder i eller interesserer sig for børnehaveklasser. I samarbejde med Børnehaveklasseforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
500 andre er allerede tilmeldt