Lærer- og forældreforening: Vi skal finde ud af det sammen

"Vi kan ikke forvente samme undervisningskvalitet i den nuværende situation, som under normale omstændigheder, hvor den nære relation og fællesskabet er til stede", er Skole og Forældre og Danmarks Lærerforening enige om.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Noget af det vigtigste, for at en lærer kan levere god undervisning, er relationen til eleverne og fællesskabet i en klasse. Det er et spørgsmål om at kende den enkelte elev, vide hvor hans eller hendes faglige og sociale styrker og udfordringer ligger", skriver næstformand i Skole og Forældre Cecicilie Harrits og formand for undervisningsudvalget i Lærerforeningen Regitze Flannov i en fælles indlæg på skoleliv.dk i dag.

Når det daglige check-in i klasselokalerne er suspenderet og erstattet afdigital kommunikation, mangler nærheden og trygheden. Forældrene skal forsøge at skabe rammer om deres børns skolearbejde samtidig med job og andre forpligtelser.

"Der er ingen forventninger om, at forældrene skal tage hele ansvaret for børnenes undervisning", understreger de to. "Det er lærernes ansvar. Rundt omkring i landet forsøger lærerne lige nu at indrette undervisning, der er tilpasset den enkelte klasse og elev. Der er mange måder at gøre det på, og ikke nogen fortilfælde, vi kan læne os op ad. Det er lærerne, der vurderer, hvordan undervisningen bedst varetages i denne særlige periode i tæt dialog med forældrene".

 

Læs mere

Skoleliv.dk