H.C. Ørsted er født og opvokset på Langeland, og Ørstedskolen skal være »en videnskabelig skole med gode faglige forhold«

Lærerne er med til at bygge ny skole

Infrastruktur, læringsstile og energivenligt byggeri. Der har været mange ting at tage stilling til for lærerne på Langeland, før den ny OPP-skole står klar

Publiceret Senest opdateret
Fleksibilitet og storrum har været grundlæggende ønsker fra lærerne på den kommende OPP-skole

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Lærer Karen Lisbeth Steen er ikke i tvivl. Langeland vil få en af de mest interessante og progressive folkeskoler. I Rudkøbing er man nemlig i gang med at bygge en ny stor skole - Ørstedskolen. Den skal sammen med to mindre skoler rumme alle øens folkeskoleelever i august 2010. Skolen bliver bygget i offentlig-privat partnerskab. Det betyder, at det er et privat konsortium af flere selskaber, der ejer skolen, og at kommunen i princippet lejer skolen de næste 30 år.

»Den største forandring og fordel for lærerne vil nok være, at de får fornemmelsen af, at en hel masse pædagogisk kan lade sig gøre, fordi vi ikke skal spekulere på vedligeholdelse«, siger Karen Lisbeth Steen. Det er konsortiet, der som ejer skal stå for rengøring og vedligeholdelse.

Karen Lisbeth Steen har været lærer på Rudkøbing Skole i 20 år og er også med i den styregruppe, der siden skoleprojektets start har drøftet og vejledt kommunen i, hvordan skolen skal være. Der er repræsentanter fra lærere, skoleledere, forældre og fra kommunen med i styregruppen. Da medarbejderrepræsentanterne skulle vælges blandt lærerne, gjorde Karen Lisbeth Steen meget ud af at understrege, at hun brændte for at skabe noget nyt i stedet for kun at videreføre nogle af de nedlagte skolers kultur. Og det fik hun mange stemmer for.

»Jeg synes, at det er rigtig spændende at få lov til at være med til at skabe en ny skole og samtidig også en ny kultur«, siger Karen Lisbeth Steen.

Der blev tænkt store tanker fra start. Alle lærere kunne melde sig frivilligt til at være med i en af de 15 ad hoc-grupper. I to dage diskuterede de emner som udearealer, arbejdsmiljø, aktiviteter og faglokaler. Med hjælp fra en arkitekt resulterede overvejelserne i et idékatalog på 100 sider, men to grundlæggende ønsker for den nye skoles udformning: fleksibilitet og storrum.

Der blev også drøftet, hvordan man kan forene og skabe en ny skolekultur, når øens otte skoler lukker, og Ørstedskolen sammen med to mindre fødeskoler skal rumme alle øens folkeskoleelever.

»Vi er blevet enige om en fælles pædagogisk retning for alle tre skoler, nemlig læringsstile, relationsdannelse, naturfag og teamsamarbejde. Og de nøgleord er der tænkt på i det bygningsmæssige på Ørstedskolen«, forklarer Karen Lisbeth Steen.

Skolen deles op i tre større klynger til henholdsvis indskoling, mellemtrin og udskoling. Klyngerne samles med et gennemgående gangtorv, der ender i læringscentret. Karen Lisbeth Steen beskriver med stolthed i stemmen læringscentret som skolens hjerte med 100 kvadratmeter fællesareal med bibliotek og et stort fleksibelt område med mulighed for teater, foredrag, mørklægning og blødere omgivelser. Der er også mulighed for at samles i et større rum i hver klynge, hvilket har været et stort ønske fra mange lærere.

Mange lærere har været meget interesserede, oplever hun, men nogle også skeptiske og bekymrede for deres rolle og manglende indflydelse.

»Jeg synes, at en stor fordel ved projektet er, at lærerne er blevet hørt. Men det kan måske være svært at se fra sidelinjen, når skolen endnu ikke er bygget. Vi, der har været mere inde i processen, må blot vise og forklare, hvordan skolen faktisk kommer til at opfylde mange af lærernes ønsker«, siger hun.

I løbet af processen har styregruppen også haft besøg af forskellige forskere og andre eksperter. Forebyggelsescentret har for eksempel givet råd til, hvordan man indretter klasserne optimalt, så eleverne får bevæget sig mere. Og en forsker i sundhed har været på råd for at skabe nogle gode udendørsarealer, der appellerer til fysiske aktiviteter i frikvartererne.

Karen Lisbeth Steen glæder sig til at tage den nye skole i brug, og hun tror, at skolen også vil være med til at tiltrække nye kollegaer.

»Jeg er med i skolebestyrelsen og derved også med til at ansætte nye lærere. Og til de sidste par samtaler har jeg oplevet en stor interesse for den nye skole«, siger Karen Lisbeth Steen. |