Læsetræning med lyd hjælper døve og hørehæmmede børn

At lytte og læse hænger sammen, og derfor kan døve og hørehæmmede børn have svært med at lære at læse. Men det hjælper faktisk børnene, når man kombinerer læseindlæringen med lyd, skriver skolporten.se på baggrund af en afhandling om audiobaseret læseundervisning for 32 børn med cochlear implantater eller høreapparater. ”Børnene havde svært ved at gentage nonsensord og udtale ord, men alle forbedrede deres fonologiske evner efter fire ugers træning”, siger Cecilia Nakeva von Mentzer, nyudnævnt ph. d. i handicapvidenskab på Linköping Universitet. Hun mener, at børn med sprogforstyrrelser, ordblindhed og mentale handicap som Downs syndrom også kan bruge metoden.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

skolporten.se: Datorbaserad lästräning bra för döva och hörselskadade barn