Debat

Uddannelsen hænger ikke sammen

Jeg skal til en eksamen der går ud på at analysere og præsentere et læremiddel. Jeg har bare aldrig modtaget undervisning i dette - derfor er jeg næsten på bar bund....

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Jeg skal til eksamen inden så længe. Jeg skal op i samfundsfag og det foregår således at jeg trækker et af fire læremidler, som jeg selv har valgt. 

Dette læremiddel skal analyseres og præsenteres og der vil også blive taget udgangspunkt i en opgave jeg har skrevet og afleveret 14 dage forinden. Men fokusset ligger umiddelbart på læremiddelanalysen

Dilemmaet lyder dog på at vi i undervisningen kun overfladisk har berørt det at skulle analysere, didaktisere og redidaktisere. Vores niveau ligger ca. på 10-punkts analysen og det vi selv kan tænke os til af sammenhænge. Praktisk har vi selv produceret et enkelt læremiddel og analyserset 3-4 læremidler (dog uden direkte respons på disse). 

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Nu er tiden inde og d. 15. Juni skal jeg til eksamen i samfundsfag. Jeg har fået et word-dokument fra læreren der fortæller at det ikke er tilstrækkeligt at bruge 10-punkts modellen og følge denne. Det kan jeg godt forstå - men når vi nu ikke har lært at analysere et læremiddel - hvad gør vi så? Kan det passe at eksamen skal afhænge af hvad vi kan google os til her en uge inden vi skal op? 

Vi er blandede hold - jeg selv er 1. årsstuderende. Går man på 2. eller 3. år har man modtaget undervisning i emnet og har en forudsætning for at klare sig godt til eksamen. Går man på første år er det ikke engang sikkert at man kender begreberne. Da jeg beklagede mig til min veninde, som ellers er en aktiv, dygtig og flittig studernede, spurgte hun mig hvad redidaktisering betød - det siger lidt om hvor meget undervisning vi har modtaget i emnet.

Der er noget der skal laves om - enten skal fokus til eksamen ændres eller også skal didaktisering, redidaktisering og analyse være noget man lærer på første år og ikke 2. eller 3. år.