De studerende afprøver et undervisningsforløb på Københavns Museum. Her er de studerende i gang med at undersøge, hvordan København har udvidet sig.
De studerende afprøver et undervisningsforløb på Københavns Museum. Her er de studerende i gang med at undersøge, hvordan København har udvidet sig.

800 førsteårs-lærerstuderende får undervisning på museer og andre kulturinstitutioner

I disse uger får 800 førsteårs-lærerstuderende i København undervisning på museer og andre kulturinstitutioner som del af en tværfaglig uge om kreative og æstetiske læreprocesser.

Publiceret Senest opdateret

Her får de studerendeundervisning

De ni kulturinstitutioner tællerArbejdermuseet, ARKEN Museum for Moderne Kunst, Dansk ArkitekturCenter, Københavns Museum, KØS - Museum for kunst i det offentligerum, Musikmuseet, Naturcenter Amager Strand, Thorvaldsens Museum ogVikingeskibsmuseet.  

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

800 førsteårs-lærerstuderende i København har i disse uger undervisning på museer og andre kulturinstitutioner som del af en tværfaglig uge om kreative og æstetiske læreprocesser.

Det sker som led i et nyt samarbejde mellem Københavns Professionshøjskole (KP) og Skoletjenesten - videncenter for eksterne læringsmiljøer.

De studerende deltager i undervisningsforløb, som var de selv elever. Efterfølgendes skal de reflektere over de kreative og æstetiske læreprocesser, de har afprøvet.

Besøgene på de ni kulturinstitutioner skal både udfolde, hvordan man kan arbejde med genstande og rum uden for skolen.

"Når de lærerstuderende deltager som om de var elever, tager den efterfølgende refleksion udgangspunkt i konkrete erfaringer, og de studerende kan lettere forholde sig til, hvad der var motiverende eller demotiverende ved undervisningen. Forløbet opleves altså på egen krop, hvilket desuden giver plads til de sanselige aspekter i diskussionen om læringsudbytte og -potentialer", siger Sofie Andreassen, som er undervisnings- og udviklingsansvarlig i Skoletjenesten KØS - Museum for kunst i det offentlige rum, i en pressemeddelelse.

Det er i alt 30 hold lærerstuderende, der møder kulturinstitutionerne som en del af et tværfagligt ugeforløb om kreative og æstetiske læreprocesser på KP.

Tidligere i år blev forløbet afprøvet i et pilotprojekt med fokus på bl.a. museumsundervisning for ti hold lærerstuderende. Her besøgte de studerende seks forskellige museer og afprøvede eksisterende undervisningsforløb. Samarbejdet mellem Skoletjenesten og Københavns Professionshøjskole skal styrke praksissamarbejde som en del af læreruddannelsen. 

"Formålet med forløbet var i første omgang, at de studerende skulle få kendskab til skoletjenestens tilbud, og få en erfaring med at bruge eksterne læringsmiljøer som en ressource. Efter forløbet stod det klart, at de studerende havde fået et meget stort udbytte ud af opgaven, og at de havde fået blik for de centrale læreropgaver der følger med, når man vil bruge eksterne læringsrum på en givende måde", fortæller lektor Lissi Wiingaard Thrane fra læreruddannelsen på Københavns Professionshøjskole.

Powered by Labrador CMS