KL om regeringens skoleudspil:
Giver "forhåbentlig en meget bedre og sjovere skoledag for både elever, skolens medarbejdere og ledere"

I KL tager man positivt imod SVM-regeringens skoleudspil, som man håber på kan være med til at skabe "en meget sjovere skoledag" for elever og lærere. 

Publiceret Senest opdateret

Formand for KL's Børne- og Undervisningsudvalg Thomas Gyldal Petersen (S)  tager positivt imod regeringens længe ventede skoleudspil.

"I udspillet er der for eksempel konkrete redskaber til at skabe en skoledag, hvor der er plads til motivere og udfordre alle børn. Det giver forhåbentlig en meget bedre og sjovere skoledag for både elever, skolens medarbejdere og ledere", siger han i en pressemeddelelse. 

Det er et ønske fra regeringen, at der skal være en ny balance mellem teori og praksis i alle folkeskolens fag. Det er en omstilling, som kommunerne længe har efterspurgt, lyder det fra Thomas Gyldal Petersen.

”Det kræver tid og plads til medarbejdernes faglige kreativitet, at bringe undervisningen mere ud af skolen og bringe verden udefra mere ind i skolen. Det kan de mange konkrete læringsmål komme til at stå i vejen for. Ikke mindst i udskolingen, hvor læringsmål og afgangsprøvernes indhold kan blive forstyrrende for undervisningen”, siger han.

Ligesom regeringen mener han, at det er afgørende, at færre elever visiteres til specialundervisning, fordi det trækker mange penge ud af den almene undervisning. 

”Vi er glade for, at regeringen så klart stempler ind på, at flere elever og dermed flere ressourcer og faglighed skal blive i folkeskolens almene undervisning", siger han. 

"Det er vigtigt for både sårbare og stærke elever, at vi får skabt nogle endnu stærkere fællesskaber, hvor flere børn kan undervises. Vi skal have vendt den udvikling, hvor stadig flere penge går fra det almene til det specialiserede", tilføjer Thomas Gyldal Petersen.