Tre danske skoleledere fremlægger deres it-projekter på Online Educa-konferencen i Berlin

Det er ikke ildsjælene, der skal forandre skolen

90 danske skoleledere var i sidste uge til den store Online Educa-messe i Berlin som led i projektet Digital Forandringsledelse i Folkeskolen. Her skulle de både lære - og lære fra sig.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

For godt et år siden skød Undervisningsministeriet gang i projektet Digital Forandringsledelse i Folkeskolen (DFL), hvor over 100 skoleledere samles i et netværk for at udvikle og dele erfaringer med it.

Skoleledere skal sikre it-udviklingen

Skoleledere gør sig klar til en trådløs virkelighed

Hver skoleleder har sat gang i et udviklingsprojekt på deres skole, og i sidste uge var en delegation på 90 skoleledere fra projektet på den årlige eLearning-konference Online Educa Berlin for at netværke, hente inspiration og fremlægge projektet for messens øvrige deltagere.

Ikke fokus på ildsjæle

De fremmødte kunne blandt andet høre, at projektet med vilje ikke har taget udgangspunkt i såkaldte 'first movers' eller ildsjæle - altså dem, der hurtigt tager ny teknologi til sig.

Den slags bevæger sig nemlig for hurtigt til at andre kan nå at lære af dem, forklarer forskningsprogramleder Karsten Gynther fra UC Sjælland.

"I 20 år har man satset på at ildsjælenes viden ville sprede sig som ringe i vandet, men vores erfaring er, at det gør den ikke. De går videre til noget nyt, inden det, de kan, har forankret sig i organisationen og i lærerkredsen", siger han.

"Ildsjælene kan opfinde ny viden, men den kan ikke bruges bredt af lærere generelt. Perspektiverne ligger i at udvikle digitale arbejdsformer, der kan integreres i hverdagen uden en omfattende kompetenceudvikling. Og de udvikles i laget mellem ildsjælene og 'den almindelige lærer'".

Derfor er de deltagende skoleledere en bredt udvalgt skare, der hver især er blevet instrueret i at sætte gang i et it-projekt, der tager udgangspunkt i deres skole.

"Det skal passe til dem og deres skole i stedet for ind i en plan, som andre har lagt", forklarer projektleder Michael Rasmussen fra Skolelederforeningen.

"Vi har sagt til dem, at de skal gå sammen med deres lærere og finde et projekt, der passer til deres niveau. Vi vil hellere have, at de høster erfaringer ved at lave et simpelt læseprojekt i en 3. klasse end at de gaber over for meget".

Reklamefilm og powerpoint

To af de deltagere, der har skulle udvikle projekter på deres skole er skoleleder Helle Bæk fra Vester Hornum Skole og viceskoleleder Hanne Larsen fra Skørping Skole - begge i Nordjylland.

De har hver især sat gang i meget forskellige udviklingsprojekter på deres skoler, som de meget gerne og engageret fortæller om.

"Vi har taget udgangspunkt i den udfordring der er med uddannelse og videndeling på området. Der bliver jo snakket utrolig meget om videndeling, men det er jo ikke lige til at få det til at ske", forklarer Helle Bæk.

"Vi skal have gang i videndelingen på tværs mellem elever, lærere og ledelsen. I første omgang har vi skulle forstå, hvor lærerne var. Derfor har der været it-didaktikere med ude i to lektioner i hver klasse, hvor de har fået som opgave at lave et lille reklameindslag for skolen".

På den måde har lærerne haft et sikkerhedsnet, så de ikke har følt, at de har stået alene med deres projekt, men samtidig har lærere og elever haft helt frie hænder, fortæller Helle Bæk.

"Der er kommet virkelig forskellige projekter ud af det. Alt lige fra musikvideoer til power point-præsentationer".

Søg dit eget job

På Skørping Skole er man gået i gang med at redefinere skolens it-strategi helt fra bunden, fortæller Hanne Larsen.

"Vi nedlagde simpelthen vores it-stillinger og bad folk om at søge deres eget job, så vi alle sammen bliver bevidste om, hvad vi kan byde ind med, og hvad der forventes", forklarer hun.

"Der var to, der ikke fik deres gamle job tilbage. De blev sure, men der må jeg jo bare være hård og sige, at vi ikke kan bruge folk, der bare vil gøre som vi plejer".

Ingen af de to skoleledere anser sig selv for at have særlige evner inden for it.

"Som ledere ved vi noget om processer, rammer og forandringsledelse. Det er det, vi skal sørge for at få i spil", siger Hanne Larsen.

It-ambassadører in spe

Projektet DFL løber frem til udgangen af 2014. Herefter er det meningen, at de deltagende skoleledere skal indtage roller som it-ambassadører i deres kommune. Hvad der ligger i den rolle er endnu ikke fastlagt.

Allerede nu mærker skolelederne dog, at deres kompetencer er efterspurgt.

"Jeg har allerede fået henvendelser fra andre skoleledere og viceskoleledere i komunen", siger Hanne Larsen.

Helle Bæk fortæller, at hende og en viceskoleleder, der også er med i projektet, har været på som punkt på et skoleledermøde i kommunen, hvor de har delt ud af deres erfaringer.

Og begge skoleledere ser frem til at få sat yderligere skub i arbejdet med at udbrede deres viden.

"Hvis vi kan, så kan alle. Så der er ingen undskyldning for ikke at komme i gang", siger Helle Bæk med et smil.