Lærene i Odder øver sig på at finde relevante applikationer til undervisningen, i daglig tale apps.

Odder-lærere: Lad vær' med at jagte den gyldne app

Der går næsten ikke en dag på skolerne i Odder, uden at en lærer eller en elev fortæller om en ny applikation til iPads. Men ikke alle apps egner sig til undervisning. Kunsten er at investere i dem med kvalitet og langtidsværdi.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Vi gider ikke købe apps, hvor man kan skyde nogle matematikstykker af, som kun er relevante i en uge. Vi vil have apps med kvalitet. Derfor tester vi deres langtidsværdi, inden vi køber dem", fortalte it-vejleder Martin Cramer fra Gylling Skole, da Odder Kommune i går delte ud af sine erfaringer med at indføre iPads i undervisningen til 225 lærere og skoleledere fra skoler i andre kommuner.

Samtlige lærere og elever i Odder Kommune har i dette skoleår fået udleveret en iPad. Men som lærer skal man passe på, at man ikke falder i fælden, hvor man bruger al tiden på at finde den gyldne app, der kan bruges til en hel masse i undervisningen, advarede Martin Cramer.

"Det gælder om at finde kvaliteten i den enkelte app. Vi lavede på et tidspunkt en konkurrence, hvor lærerne kunne vise deres bedste app. Vinderen blev én, der kan vise klokken. Det behøver ikke være avanceret", sagde Martin Cramer.

iCoaches viser vej til gode apps Man kan hente apps mange steder på nettet. I Odder forsøger man at blive bedre til at vurdere de mange tilbud.

"Vi har uddannet lærere til iCoaches, som er en slags små eksperter i, hvilke apps der er relevante at bruge i undervisningen. De får præsenteret en hel masse apps, som de arbejder i dybden med, så de kan vurdere, hvad der skal stå i vores digitale bogreol", sagde Helle Thygesen, der er skolebibliotekar på Skovbakkeskolen og skolebibliotekskonsulent i kommunen.

På hendes skole er der fire iCoaches, og der bliver uddannet yderligere fire til næste år.

"De skal være gode til at dele deres viden med andre, og de skal have lyst til at involvere sig i de problemstillinger, kollegerne står med. De præsenterer også apps for fagudvalgene, som igen skal samarbejde på tværs af skolerne", sagde Helle Thygesen.

Den nye software stiller krav til lærerne om at betragte undervisningsmidler på en anden måde.

"Vi skal have fælles kriterier for, hvad vi skal være opmærksomme på, når vi skal vurdere et digitalt læremiddel, så vi får en rettesnor at gå frem efter", sagde Helle Thygesen.

"Kan I dele jeres erfaringer med apps med os andre", spurgte en deltager i konferencen.

"Ja, på sigt skal vi finde ud af at dele det på landsplan. Indtil videre understøtter vi det med vores egen hjemmeside, sagde it-vejleder Martin Cramer og henviste til hjemmesiden odder1t1.com (se link til højre for artiklen).

OK for lærerne at spørge eleverne til råds Med indførelsen af iPads har lærerne i Odder skullet lære, at det er i orden at spørge eleverne til råds om, hvordan en app fungerer.

"Efter en måned med iPads er eleverne typisk langt foran lærerne, men lærerne behøver heller ikke være teknikere. De skal bare vide, hvad en app er god til, og efter en halv time ved eleverne, hvordan den fungerer. Vi er ved at arbejde os hen mod, at det er i orden, at lærerne hjælper eleverne, og at det også er ok, at eleverne hjælper lærerne", sagde Martin Cramer.

Det nytter alligevel ikke at gennemgå en app med eleverne, lyder Annette Høstrups erfaring. Hun er lærer på Hou Skole.

"Drop det, for vi kan alligevel ikke nå ud i alle hjørner af en app. Lad i stedet eleverne lære hinanden, hvad app'en kan bruges til", sagde hun.

Eleverne ser ti andre muligheder end læreren Annette Høstrup understregede sin pointe med et par film. Den ene var lavet med app'en Morfo, som kan forvandle et billede af et ansigt eller et dyr til en 3D-version, der bevæger mund og øjne, mens det fortæller en historie. Blandt andet forklarede Svend Tveskæg baggrunden for sit efternavn.

"Eleverne elsker at arbejde på den måde, når de skal komme med bud på, hvad hovedpersonen i en roman tænker. Det begyndte med, at jeg viste mit eget ansigt i Morfo. Hver gang jeg finder en app, overvejer jeg, hvad den kan bruges til, men eleverne ser ti andre muligheder, som jeg aldrig ville være kommet i tanke om", sagde Annette Høstrup.

Også med selve iPad'en kan eleverne overraske. Det skete, da hendes elever undersøgte blomster under mikroskopet i naturteknik. En seance, som hun filmede og viste på konferencen.

"Pludselig fandt tre piger ud af, at de kunne tage et billede af blomstens pollen ned gennem mikroskopet med deres iPad. Den idé havde jeg aldrig selv fået", sagde Annette Høstrup.

225 lærere lytter til Odders erfaringer med iPads til alle