Socialstyrelsen er klar med 10 millioner kroner til fire-fem kommuner, som vil arbejde med inklusion af elever med voldsom adfærd.
Richard North
Pulje på 10 millioner til inklusion af voldsomme elever venter på ansøgere
Socialstyrelsen fik kun en ansøger i første hug til en pulje, som skal styrke inklusionen af ni til 14-årige elever med voldsom eller aggressiv adfærd. Der skal fire-fem kommuner med i indsatsen, og derfor har Socialstyrelsen forlænget ansøgningsfristen.
Udadreagerende adfærd hos børn kan være en udfordring både i
skolen og hjemmet og vil også kunne have sociale konsekvenser for barn og
familie. Adfærden medfører ofte et stigende antal konflikter mellem eleverne i
klassen og i relationen til lærere, pædagoger og forældrene.
En tidlig indsats med fokus på både samspil i skole og i
hjemmet kan forebygge den udadreagerende adfærd og hindre, at den udvikler sig.
På den baggrund har Socialstyrelsen udmeldt en pulje på 10 millioner kroner til
at udvikle og evaluere en målrettet tværfaglig indsats for inklusion i skolen
af børn med udadreagerende adfærd.
Socialstyrelsen havde kun modtaget en ansøgning, da fristen
udløb den 1. november. Derfor har styrelsen genudmeldt puljen med det fulde
beløb og forlænget fristen med en måned.
Ӄn
kommune er ikke nok til, at vi kan sætte projektet i gang. Vi skal have
fire-fem kommuner med”, siger teamleder Andreas Benediktson fra pulje og sagsbehandling.
Socialstyrelsen
har ikke noget bud på, hvorfor der kun kom en ansøgning i første omgang. Men
Andreas Benediktson er fortrøstningsfuld i forhold til at få flere med.
”Flere
kommuner har vist interesse for puljen, og vi har holdt infomøde om den. Vi har
så forlænget ansøgningsfristen for at give kommunerne en chance for at komme
med i indsatsen”, siger teamlederen.
Lærerne
skal arbejde med seks kerneområder
Indsatsen
består af otte kerneelementer, som omsættes til forløb, hvor klasseteam og
barnets forældre klædes på til at iværksætte tiltag i henholdsvis klassen og i
hjemmet, så trivslen blandt børn, der udviser udadreagerende adfærd, fremmes,
og de bevarer tilknytningen til almenklassen.
De
involverede lærere skal arbejde med kerneområderne ligeværdigt og involverende
skole-hjem-samarbejde, tillidsfulde og positive relationer mellem børn og
voksne, ros og opmuntring, tydelighed og forudsigelighed, differentieret
læringsmiljø og samhørighed i klassefællesskabet. Det skal ske i tæt samarbejde
med skolens AKT- eller inklusionsvejleder.
Imens
modtager forældrene rådgivning og støtte fra en gruppeleder. Det kan være en
familiebehandler eller en fremskudt sagsbehandler fra socialforvaltningen.
Det
er ikke et krav, at kommunerne forud for opstart skal have etableret projektets
forståelsesramme og forudsætninger. Det afgørende er, at de er indstillede på
at skabe de rammer, der skal til for at arbejde med den samlede model.
Deltagere
vil komme styrket ud på fire områder
En
evaluering skal dokumentere, hvorvidt indsatsen viser lovende resultater i
forhold til at styrke indsatsen for elever med en udadreagerende adfærd.
Hvis
det går som forventet, vil der på langt sigt ses disse resultater på borgerniveau
og organisatorisk niveau:
- En
udsat børnegruppe vil opnå øgede sociale kompetencer, opleve at være inkluderet
i et fællesskab og have øgede forudsætninger for styrkede skolefaglige
færdigheder.
- En
gruppe udsatte forældre vil opnå styrkede kompetencer i at håndtere deres børns
adfærdsproblematikker og styrke familiens trivsel.
- Skolen
vil organisatorisk, ledelsesmæssigt og kompetencemæssigt have en styrket
kapacitet til at håndtere udadreagerende adfærdsproblematikker.
- Samarbejdet
mellem skoleforvaltningen og børne- og familieforvaltningen vil være styrket på
organisatorisk niveau og i den faglige praksis.
Der
er ansøgningsfrist til puljen torsdag den 1. december kl. 12.