De Konservatives uddannelsesordfører kunne godt forestille sig en form for tværfaglig gruppeeksamen, hvor f.eks. en pædagog- og en lærerstuderende gik sammen til eksamen. Kravet er bare, at en evt. gruppeeksamen skal være tværfaglig.

K: Lærere og pædagoger skal kunne tage gruppeeksamen sammen

Lærere og pædagoger skal kunne gå til gruppeeksamen sammen for at styrke de studerendes tværfaglige forståelse. Det mener De Konservatives uddannelsesordfører Charlotte Dyremose. Lærerstuderende skal derimod ikke kunne gå til gruppeeksamen sammen.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Videnskabsminister, Charlotte Sahl-Madsen (K), siger i dag, at hun vil have genindført gruppeeksamen på universiteterne, så det bliver muligt at teste de studerendes "tværfaglige forståelse" i en eksamenssituation. Erhvervslivet har brug for flere kandidater og ph.d.-uddannede, der kan arbejde tværfagligt, siger hun til dr.dk.

Genindførelsen af gruppeeksamen skal ikke kun gælde universiteterne, mener partiets uddannelsesordfører Charlotte Dyremose. Hun ser intet galt i at bruge samme model på for eksempel læreruddannelsen.

"Vi er klar til at genindføre gruppeeksamen, men kun hvis der er tale om et tværfagligt samarbejde", siger Charlotte Dyremose. Det vil altså ikke være muligt for to lærere at gå til eksamen sammen, påpeger hun.

Lærer- og pædagogstuderende kan gå til eksamen sammen

Til gengæld vil der ikke være noget i vejen for, at for eksempel en lærer og en pædagog kan gå til eksamen i et fælles tværfagligt projekt, hvor de som to forskellige faggrupper bidrager med hver deres del.

"Der er med andre ord ikke tale om at genindføre gruppeeksamen, som vi kendte den, men at lempe reglerne, således at en ny form for gruppeeksamen kan blive en realitet", siger Charlotte Dyremose.

Lærerstuderende undrer sig

Formand for de Lærerstuderendes Landskreds, Tobias Holst, kan godt se ideen med at genindføre gruppeeksamen på læreruddannelsen, hvis det giver mulighed for en tværfaglig eksamen i f.eks. dansk og matematik.

Men at en lærerstuderende og en pædagogstuderende skulle gå til eksamen sammen, og ikke to lærerstuderende, har han svært ved at se for sig.

"Det er to uddannelser, med et meget forskelligt sigte, så i første omgang ville det kræve, at man lavede uddannelsen om og opprioriterede det tværprofessionelle element voldsomt. Vi mangler i hvert fald en del mere viden om, hvad fordelene ved en sådan tværprofessionel gruppeeksamen skulle være", siger Tobias Holst.

Det var i dag ikke muligt at få en kommentar fra undervisningsminister, Troels Lund Poulsen (V).