"Jeg lavede blandt andet skuespil for eleverne i 5. klasse, viste fagter og kropssprog. Det var hverken lærere eller elever vant til, og de syntes vist, jeg var lidt mærkelig", siger Sarah Merrington om sit 10 ugers ophold på en kinesisk skole.

Lærer med erfaring fra Kina: De taber mange på gulvet

I forbindelse med kinesiske DR-programmet ”9.z mod Kina” har den offentlige debat handlet om, hvad vi kan lære af kineserne. Sarah Merrington har været lærer i både Kina og Danmark, og hun mener, debatten glemmer de kulturelle forskelle.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Kina og Danmark skal konkurrere om fremtidens arbejdspladser. Det er i hvert fald præmissen for den programserie om en dansk og en kinesisk afgangsklasse, der i de seneste fire uger har kørt over skærmen på DR1. Kinesiske skoleelever præsterer bedre både i Pisa-testene og i tv-programmets prøver, og det har rejst en debat, om hvad vi herhjemme kan lære af kineserne.

Sarah Merrington er normalt lærer på en almindelig folkeskole i Horsens, men i 2008 var hun gennem foreningen AFS på udveksling på en kinesisk folkeskole. Her oplevede hun forskellene mellem de to skolesystemer på egen krop.

9.z om DR-programmer: det er den halve sandhed

"Vi kan helt sikkert lære noget af kinesernes respekt for lærerfaget og for det at tilegne sig ny viden. Forældrene har en stor rolle i at pace og motivere deres børn, og det er en beundringsværdig tilgang. Ind i mellem går de også over stregen, og både forældre og skolesystem er så ambitiøse på børnenes vegne, at der ikke er plads til at drømme eller lege", siger Sarah Merrington. 

I Kina er al undervisning fastlagt af ministeriet, og lærerne må eksempelvis ikke selv bestemme, hvilke metoder eller bøger, de vil bruge i undervisningen. Sarah Merrington har kalder disciplinsystemet elitært og mener, det rummer mange brister.

"En af de store forskelle fra undervisning i Danmark var, at jeg ikke måtte tage mine 5.-klasse-elever med uden for klasselokalet. I stedet for pauser med udendørs leg, var der dagligt fælles øjenmassage. Desuden var jeg meget chokeret over, at jeg som lærer ikke måtte ikke tage mig særligt af de svageste elever", fortæller lærer Sarah Merrington.

Inklusion er Danmarks gevinst Ifølge Sarah Merrington selv var den kinesiske skole, hun underviste på, en gennemsnitlig grundskole, som minder om den kinesiske skoleklasse 13 fra DR-programmerne. Men hun mener, debatten om at lære af Kina, glemmer de kulturelle forskelle mellem landene.    "Hvis man skal sammenligne et dansk og et kinesisk skolesystem, så skal man tage de kulturelle betingelser og forskelle i betragtning. Kina er ikke noget velfærdssamfund, og hvis forældrene ikke motiverer og pacer deres børn, så ender børnene måske uden indkomst. Sådan er det jo ikke i Danmark, og derfor er der helt forskellige forudsætninger for at indgå i skolen", siger Sarah Merrington.

DR fastholder: Vi har ikke oplevet en kinesisk eliteklasse

Hendes oplevelser var, at det er unikt for Danmark, at skolerne er gode til at inkludere alle børn. Både dem med og uden diagnoser og uanset fagligt niveau.

"I en af mine klasser var en overvægtig dreng, der var fagligt bagud. Jeg spurgte den kinesiske lærer, hvad jeg skulle gøre for ham, og hun svarede, at eleven både var tyk og dum, så ham skulle jeg bare lade være. De taber en masse børn på gulvet i det system, og vi skal være stolte af, at den slags børn får en chance i Danmark", siger Sarah Merrington.

Da kineseren kom til Danmark Som en del af udvekslingen skulle den kinesiske lærer, som Sarah Merrington fulgte i Kina, på et tilsvarende 10 ugers ophold i Danmark. Året efter hun selv var i Kina, ankom den kinesiske lærer til hendes skole i Horsens. 

"Den kinesiske lærer havde det rigtig svært i Danmark. Han kunne slet ikke forholde sig til tankegangen bag det danske skolesystem. Han havde blandt andet svært ved at have valgmuligheder som underviser og kunne for eksempel slet ikke tage stilling til, hvilket materiale han helst ville undervise ud fra", fortæller Sarah Merrington.

Blogindlæg: '9.z mod Kina' - et falsum?

Efter projektets afslutning har hun løbende haft kontakt til den kinesiske kollega, som også tog dansk inspiration med tilbage til Kina. Lærerens skole i Kina har nu afskaffet deres lørdagsundervisning. Sarah Merrington husker stadig på sine oplevelser i det daglige, men drømmer ikke om at blive kinesisk lærer.

"Udvekslingen har gjort mig meget taknemlig for de danske forhold. Jeg har muligheder for at vælge den undervisningsbog, jeg vil, og bestemme hvordan jeg vil nå undervisningsmålene. Der er ikke nogen, der skal diktere hvilke metoder jeg bruger, og jeg kan tilgodese alle niveauer i klasserne", siger Sarah Merrington.