Den nye del af prøven skal vise de studerendes håndværksmæssige færdigheder.

Censorer: H&d-studerende bør prøves i forskellige håndværk til eksamen

For første gang i år er de lærerstuderende i håndværk og design også blevet bedømt på deres håndværksmæssige færdigheder i en ny del af eksamen. Men de studerende bliver ikke udfordret nok, fordi de selv kan vælge feltet, mener censorerne.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Sidste år blev eksamen i håndværk og design på læreruddannelsen udvidet. Udover en didaktisk opgave, som munder ud i et undervisningsforløb og -materiale, et selvstændigt designprojekt og en udstilling med en mundtlig præsentation, blev der indført en håndværksmæssig opgave.

Tanken var dengang, at den nye del skulle være en lærerstillet opgave i modsætning til resten af opgaverne, for at afprøve hvor godt de studerende mestrer de forskellige håndværksmæssige discipliner.

H&D-eksamen på læreruddannelsen får ny praktisk prøve 

Men årets censorrapport viser, at censorerne er skeptiske over for, om lige netop dette er lykkedes.

"Praksisprøven viste lidt om de studerendes håndværksmæssige færdigheder, og hvordan de brugte værkstederne. Samtlige studerende valgte materialer og teknikker de allerede kendte, og som man kunne se bedre resultater af i deres udstillinger", lyder det i rapporten, som er baseret på rapporteringer fra censorer i 33 prøveforløb. Censorformand for faget, lektor på Læreruddannelsen Campus Carlsberg Merete Weimann, konkluderer:

"Anbefalingen må være, at den studerende, for at demonstrere en bredde i sine færdigheder, fx skal trække en opgave, indenfor en vifte af forskellige håndværksmæssige områder, som underviseren har valgt, og som de studerende er bekendt med. Hvis den studerende selv kan vælge. hvilket håndværksmæssigt område, de skal prøves i til den praktiske prøve, så er det meget begrænset hvor meget den studerende udfordres, idet de også i designprocessen selv rammesætter deres opgave".

Teknikproblemer gør det umuligt at følge udviklingen i nye læreres karakterer

For dårlige værkstedsfaciliteter

Årsrapporten fortæller også, at flere professionshøjskoler har søgt dispensation fra den nye prøve i praktiske færdigheder. Det mener censorerne kun bør være muligt for studerende, som har læst faget under den gamle ordning. De nævner også, at mange studerende ikke har en overbevisende håndværksmæssig kunnen. Og så påpeger censorer fra tre forskellige professionshøjskoler, at værkstederne har væsentlige mangler.

"Det er på tide, at de studerende på uddannelsesinstitutionerne har ordentlige arbejdsforhold i et fag, hvor værkstedet er så afgørende. Man kan ikke længere undskylde sig med, at håndværk og design er et nyt fag. De studerende har brug for at udvikle de mange kompetencer det kræver at kunne varetage faget, nu helt fra 3.-8. klasse, og herunder skal de være kvalificerede til at føre elever til prøve i valgfaget i slutningen af 8. klasse", lyder det i rapporten.

Nye håndværk og design-lokaler giver plads - og støj

Læs mere

Læreruddannelsens årsberetning 2020