Denne artikel er tre år gammel. Censorerne kan ikke i længere følge, hvordan de kommende læreres karakterer udvikler sig, fordi eksamenssystemets database ikke kan levere den statistik.

Teknikproblemer gør det umuligt at følge udviklingen i nye læreres karakterer

"Lærerstuderende skraber bunden matematikfagligt", skrev folkeskolen.dk for to år siden. Men den slags artikler kommer der ikke nogen af i år, for professionshøjskolerne har ikke kunnet udtrække en troværdig karakterstatistik for fagene. "Det betyder, at vi ikke kan se, om det fx går frem eller tilbage i dansk og matematik", siger censorformand Hans Krab Koed.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det er "yderst uheldigt", at censorerne ikke kan sige, om det går frem eller tilbage for fagene i læreruddannelsen, konstaterer censorformændene, der i dag har offentliggjort deres årlige beretning om læreruddannelsens eksaminer.

Det er et par år siden (rettet kl. 19.29, red.), at censorerne for første gang blev gjort opmærksom på, at de karakterstatistikker, de fik fra Læreruddannelsens Censorsekretariat ikke var gode nok til at drage konklusioner på tværs af tid og uddannelsessteder.

"Deres karakterdata er ikke valide. Det er yderst kritisabelt og ikke tilfredsstillende, at Censorformandskabet ikke kan udtale sig om karakterniveau i de forskellige fag. Karakterer er dog en vejledning i, om det går frem eller tilbage for et fag. Eller for en hel uddannelse", påpeger Hans Krab Koed i årsberetningen.

Kun få lærerstuderende kommer til 'rigtig' mundtlig eksamen trods genåbning 

Godt system til eksamensplanlægning

Problemet ligger i systemet Wiseflow. Leder af Professionshøjskolernes Censorsekretariat Louise Liljensøe Andresen bekræfter over for folkeskolen.dk, at Wiseflow ikke kan levere den statistik, censorerne har brug for.

"Wiseflow er valgt på sektorniveau, fordi man har vurderet, at det var det bedste til eksamensplanlægning. Men det har så vist sig, at den databasemodel, der er i WiseFlow ikke understøtter muligheden for at trække en valid karakterstatistik".

I modsætning til fx grundskolen og universiteterne er der ikke en samlet statslig karakterstatistikdatabase for læreruddannelsen og de andre professionsuddannelser. De enkelte professionshøjskoler skal offentliggøre karaktererne for deres egne uddannelser, og det kan de gøre med tal fra det studieadministrative system, men tallene kan ikke bruges til sammenligning på tværs. Fordi Wiseflow ikke kan levere valid statistik, arbejder man på at finde en løsning, hvor statstikken kan hentes i det studieadministrative system, oplyser Louise Liljensøe Andresen.

Læs mere

Læreruddannelsens årsberetning 2020