”Vi ville gerne undgå, at det blev sådan en tyndbenet mentorordning, hvor en ældre kollega siger, 'her er kaffemaskinen, her er kopimaskinen og sig til, hvis der er noget'", siger formand for Børne og Uddannelsesudvalget i Herlev Marco Damgaard (S), der har været med til at udvikle et omfattende introduktionsforløb til nye lærere i kommunen.

Skolerne i Herlev gør op med ”tyndbenede mentorordninger”

Fra august kommer nyuddannede lærere igennem en omfattende introduktion, når de starter på en skole i Herlev. Programmet tager otte måneder og skal hjælpe nye lærere godt i gang med alt fra forældresamarbejde til ugeplaner.

Publiceret

Forleden kunne Folkeskolen fortælle, at Holbæk Lærerkreds netop har forhandlet sig frem til en fast mentorordning for alle nye lærere, der starter på kommunens skoler. Og nu styrker endnu en kommune indsatsen mod det berygtede praksischok, som flere nyuddannede lærere møder i starten af karrieren.

I Herlev Kommune er Børne- og Uddannelsesudvalget nemlig blevet enige om at indføre et nyt introduktionsprogram for alle nyuddannede lærere og pædagoger, der starter på en af kommunens skoler.

Det fortæller formand for udvalget Marco Damgaard (S).

”Både lærerforeningen, kommunen og den enkelte skole har interesse i at sørge for, at alle nyuddannede for den bedste start i folkeskolen og undgår det der praksischok, som vi ved, at mange nye lærere bliver ramt af”, siger Marco Damgaard.

Både skoleledere fra flere af kommunens skoler, Herlev Lærerkreds, BUPL og folk fra skoleforvaltningen i Herlev har været med til at udvikle introduktionsprogrammet, fortæller han.

Nej til "tyndbenet mentorordning”

Skal man lave et introduktionsprogram, skal det gøres ordentligt, mener Marco Damgaard. 

Programmet, der er fordelt over otte måneder fra august til marts, tager derfor fat på mange forskellige dele af lærer- og pædagogjobbet, fortæller han.

”Det har været vigtigt for os, at introduktionsprogrammet er helhedsorienteret. Så de nye lærere kommer både igennem kursus og vejledning i klasserumsledelse og forældresamarbejde, men også i noget så lavpraktisk som, at lave ugeplaner og læse sin lønseddel”, siger Marco Damgaard.

Kommunen har også lavet en mentorordning med et aktionslæringsforløb, hvor de nye ansatte bliver observeret i klassen og får feedback fra en mere erfaren lærer, fortæller udvalgsformanden.

”Vi ville gerne undgå, at det bliver sådan en tyndbenet mentorordning, hvor en ældre kollega siger: 'Her er kaffemaskinen, her er kopimaskinen og sig til, hvis der er noget'”, fortæller han.

"God investering”

Ordningen koster 300.000 kroner, og pengene kommer fra en kommunal pulje, der er oprettet for at fastholde og rekruttere ansatte på alle velfærdområder i kommunen. 

De penge er ualmindeligt godt givet ud, hvis introduktionsprogrammet virker efter hensigten, understreger Marco Damgaard.

”Tænk på, hvad det ville koste skolen og kommunen, hvis vi for eksempel starter bare fem nye lærere op, hvoraf tre af dem stopper umiddelbart efter. Det er en god investering, hvis vi kan lykkes med at få de nyuddannede lærere til at bliver i jobbet og faktisk få en god opstart og blive dygtige lærere”, siger Marco Damgaard og tilføjer,

”Jeg tror, at hvis det rygtes, at vi har den her ordning, kan det også blive noget, der gør, at vi nemmere kan rekruttere nogle af de dygtige og ambitiøse lærere, der er derude”.

Skoleleder er inspireret af sig selv

På Tingbjerg Skole i København, hvor Marco Damgaard er skoleleder, har de også et introduktionsforløb til nyuddannede lærere, men det er med skolelederens egne ord ”ikke lige så fedt”, som det forløb de nye lærere bliver mødt af på skolerne i Herlev.

”Forløbet i Herlev er mere helhedsorienteret, fordi både forvaltningen, lederne, lærerne og pædagogerne har været inde over”, siger Marco Damgaard.

Han er desuden i gang med at se på, om de ni skoler, som ligger i samme område som Tingbjerg Skole, kan arbejde sammen om en skolestartsordning i tråd med den fra Herlev.

”En ting er, hvad man har lært om didaktik på seminariet og erfaret fra sin praktiktid, men at stå alene i klassen dag ud og dag ind kan være svært for mange nyuddannede”, siger han.