Det er ikke let at finde praktikpladser til unge med særlige behov, så 16-årige Noah måtte tage turen fra Gentofte til Kolding.

Elev med autisme rejste på tværs af landet for at komme i praktik

16-årige Noah går på specialskolen Søgårdsskolen i Gentofte, men jagten på en praktikplads bragte ham knap 200 kilometer vestpå til en it-virksomhed i Kolding. Både virksomhed og skole efterlyser større villighed til at inkludere unge med særlige behov.

Publiceret Senest opdateret

It-afdelingen hos Schneider Electric i Kolding stod klar med et ugelangt praktikforløb, da 16-årige Noah ville afprøve sin interesse for it, kodning og programmering. Kun fire af skolens elever har været i erhvervspraktik i dette skoleår, selv om både eleverne selv, deres forældre og skolen gerne vil, for det hører til sjældenheder, at en virksomhed tager en elev med en autismediagnose i praktik. Det fortæller Noahs klasselærer, Malene Tranås Meyer.

”Det er ikke nemt at finde praktikpladser til unge med særlige behov og slet ikke kvalificerede pladser, hvor virksomheden ser den unge som en resurse og derfor yder en ekstra indsats for, at praktikken bliver en succes. At Noah er taget helt til Kolding fortæller ret meget om udfordringerne”, siger Malene Tranås Meyer.

Værdi i at arbejde med forskellige mennesker

Som global specialist i energioptimering gør Schneider Electric meget for at fremme inklusion og diversitet. For eksempel gemmer der sig hele 18 forskellige nationaliteter blandt virksomhedens cirka 200 ansatte i Kolding.

Søgårdsskolen

Søgårdsskolen er Gentofte Kommunes specialskole. Skolen består af syv afdelinger, som har til huse på fire matrikler, hvor de fysiske rammer er en vigtig del af læringsgrundlaget. Skolen har elever fra børnehaveklassen til 10. klasse og er et helhedsorienteret tilbud til cirka 130 elever.

”Der kan helt sikkert også være værdi i at arbejde med personer med forskellige diagnoser”, siger team lead Elvedin Gunic, som selv har en bosnisk baggrund.

Schneider Electric har flere gange udliciteret opgaver til Special Minds, som bygger bro imellem personer med autismediagnoser og henholdsvis uddannelsesinstitutioner og virksomheder.

”Personer med en autismediagnose kræver en lidt anden tilgang, men vi bruger egentlig ikke mere tid på at overlevere opgaver, end vi normalt oplever. Vores erfaring er faktisk, at de er overraskende selvkørende,” siger Elvedin Gunic i en pressemeddelelse.

Unge med særlige behov er en resurse

Netop den indstilling er vejen frem, hvis unge med diagnoser skal blive en resurse for samfundet efter endt skoletid, mener Malene Tranås Meyer fra Søgårdsskolen. For unge med særlige behov kan lige så vel opfattes som unge med særlige kompetencer.

”Der er i mange tilfælde tale om dygtige unge, som sagtens kan bidrage til en virksomhed, så når vores elever får mulighed for at komme i en relevant praktik, gør vi alt, hvad vi kan for at realisere det. Også hvis det kræver, at vi lægger skema og planlægning om. Vi ved, hvor vigtige værktøjer de får lagt i rygsækken gennem praktik. De værktøjer er vi ikke i stand til at give dem alene på skolebænken”, siger klasselæreren.

Noah rejste hjem fra praktikken rigere på både faglige input, nye sociale relationer og en større forståelse af it-faget, som han overvejer at uddanne sig indenfor.

”Jeg har lært om user experiences, user interfaces, feeds og widgets, som jeg kun vidste lidt om i forvejen. Det var rigtig godt, for jeg har en ide til en hjemmeside, men manglede lidt viden til at komme videre”, siger Noah, som var i Kolding sammen med sin far.