Teamet er i top

Tiden går med socialisering og opdragelse

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Nogle lærere frygter at skulle arbejde sammen, og at andre skal være med til at diskutere deres undervisning. Men for lærerne i 1.b på Nordvangskolen i Glostrup fungerer teamsamarbejdet glimrende.

Ellinor Bülow underviser i dansk og kristendomskundskab, og hun deler klasselærerfunktionen med Helle Ottesen, der har matematik og musik. Morteza Radpay underviser klassen i billedkunst, idræt og natur/teknik. Klassen har seks tosprogede elever, så der er næsten altid to lærere i timerne.

Hver fredag mødes de to klasselærere efter klokken 13.00, når eleverne har sagt god weekend og er gået over i skolefritidsordningen (SFO). På fredagsmøderne planlægges, hvad der skal ske i timerne den næste uge.

Hele teamet mødes en gang om måneden. Her bliver der talt om de vanskelige elever, om specifikke problemer, om undervisningen og om kommende arrangementer, som sidste gang blandt andet var klippe/klistredag og januarfest. Det, de tre bliver enige om, bliver skrevet ned i en dagbog.

- Teamsamarbejdet er utrolig godt, man får en god snak om eleverne, koordinerer tingene bedre og fordeler arbejdet mere. Men team er egentlig ikke noget nyt, for det har da altid været sådan, at kollegaer har samarbejdet, siger Helle Ottesen.

Det sociale tager tid

Utrolig meget tid går med socialisering og den opdragende funktion. Sidste teammøde for lærerne i 1.b blev holdt torsdag den 21. november efter skoletid, og her gik meget af tiden med at diskutere socialisering; et barn er meget anonym og spørger næsten aldrig lærerne om noget. Et andet barn kan ikke koncentrere sig, en tredje har aldrig penalhus med, og af de større temaer på mødet var der blandt andet:

En af de tosprogede piger går som den eneste i klassen ikke i SFO, og det vil de tre lærere gerne lave om på, så pigen kan få lært noget dansk i leg med de andre børn. Lærerne har haft nogle samtaler med forældrene, som ikke har råd - så medmindre de får en pædagogisk friplads, bliver der ingen løsning på det problem.

Bad efter idrætstimerne var et andet debatemne på mødet. Nogle af forældrene til de tosprogede elever vil ikke have, at deres børn går i bad, og da slet ikke uden tøj på. Nu er løsningen så blevet, at én dreng og to piger stopper med idræt fem minutter før alle de andre elever - for at gå i bad alene - og den enlige dreng låner så lærerens omklædningsrum.

Utrolig meget tid bliver brugt på det ikke-faglige område, der går en masse tid med farver, bøger og mapper, der er væk. Og det faktum, mener lærerne, er noget af det hårdeste ved at have 1. klasse.

- Man forventer, at forældrene bakker op om de små, men alligevel så står vi hver dag med børn, der ikke har pakket skoletasken ordentligt, og bruger en masse tid på det. Eleverne er jo så små, så dem kan man ikke bebrejde det, siger Helle Ottesen.

Og Ellinor Bülow bakker op.

- Det mest irriterende er, at nogle forældre ikke kan tage ansvar. Og så bliver det vores problem.

Er der forskellige ting, der ikke er i orden, prøver lærerne først at sige det til børnene, og ellers skriver de det i meddelelsesbogen. Nogle gange hjælper det, andre gange bliver resultatet, at en mor møder op i tordenhumør.don