»Vi skal tage afsæt i det, børn og unge kan på nettet. Og så skal vi kvalificere det. Give dem overblik, viden og gode arbejdsformer«, forklarer it-vejlederne Bo Andreasen (til højre) og Jon Andersen.(foto: Klaus Holsting)

Elever vælger først net – så bog

Fælles Mål 2009 siger, at eleverne skal lære it- og mediekompetencer, og undervisning med it giver mange nye muligheder - og udfordringer.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Der skal bygges bro fra nettet til bogen, for eleverne begynder på nettet. Men mange lærere tror, at brobygningen skal starte fra bogen og gå til nettet.

Det siger Bo Andreasen og Jon Andersen. De er it-vejledere og skolebibliotekarer på Lindevangskolen på Frederiksberg. Skolen har 525 elever og 60 lærere, og kommunen er i den seneste tid i skolekredse mest kendt for massive problemer med at få it-systemet til at fungere.

Eleverne begynder på nettet

»Hvis elever uden lærerstøtte selv skal finde et eller andet til et geografiemne, vil de typisk blot kaste sig over Google. Og så tager de noget fra de første to-tre hits. Så må det være godt nok, mener de«, fortæller Jon Andersen.

»De copy paster meget uden at gå i dybden med indholdet. Sluger det hele råt. Det er vores udgangspunkt som lærere. Det er dér, børnene er, når de ikke er elever, men møder verden med de færdigheder og den viden, de har om computere og internet«, supplerer Bo Andreasen

»De nyder friheden til at navigere rundt. Det, at der ikke kun er tekst, der skal læses, men også for eksempel videoer og animationer. Og dér skal vi så begynde. Det gælder om at være vagthund og konfrontere dem med det skrevne. Vi skal kvalificere søgningen, sørge for den faglige kvalitet«.

Lærerne skal få eleverne til at forholde sig til indholdets relevans og seriøsitet, mener Jon Andersen.

»Det gør vi for eksempel med Netpilot, der kan give dem viden og arbejdsvaner, så de kan indsnævre søgningen og blive opmærksomme på, hvor de oplysninger, de har fundet, kommer fra. Netpilot er et rigtig godt program, som vi kan bruge til at træne eleverne i at gå både systematisk og kritisk til nettets mange informationer«, siger han.

En bro i stedet for en mur

På en måde er det solid, gammeldags kildekritik, der tales om. Men dér, hvor der skulle være en bro mellem net og bog, er der en slags mur, siger de to it-vejledere.

»Når en elev har hentet nye informationer på danske-dyr.dk, så er det svært bagefter at få ham til at tjekke eller udvide oplysningerne ved at hente noget i en bog. Nu har han jo læst om ræven, så gider han ikke gå på biblioteket! Det betyder, at når vi skal i gang med et emne i undervisningen, så forbereder jeg en bogkasse, som jeg har med i klassen, så bøgerne er lige ved hånden«, fortæller Jon Andersen.

»En anden mulighed er, at vi opretter et 'arbejdsrum' på Skoleintra med link, videoklip, spørgsmål, artikler og så videre, så vi får skabt en tydelig undervisningsmæssig ramme«, supplerer Bo Andreasen.

www.samfundsfaget.dk, www.kristendomskundskab.dk, www.danskhistorie.dk og danske-dyr.dk bliver brugt flittigt på Lindevangskolen.

»Børnene er glade for, at de ikke kun skal læse. De bliver fanget af multimedialiteten - de kan se filmklip, høre og se den person og de begivenheder, det handler om. Der er spil, sange og konkurrencer. Og der er artikler på forskellige sværhedsniveauer. De kan få teksten læst op«.

Hvis der er netadgang hele tiden

Der er masser af relevant stof og mange forskellige indgange til stoffet på nettet. Men det kræver, at lærerne strukturerer arbejdet anderledes, end dengang de kun havde bøger, mener de to it-vejledere.

»Lærerne vil gerne. De fleste er positive og åbne, men de har brug for hjælp og information, for de har rigeligt at se til i forvejen. Både den forsigtige lærer, der skal have en meget grundig indføring - i det hele - og den erfarne hurtige type, som blot lige skal have et råd med på vejen«, er det Bo Andreasens erfaring.

Der er run på datalokalet, og de bærbare, som står i Mediecentret, bliver hele tiden lånt ud. Men bøgerne dominerer. Og det er ikke lige så nemt at gå til it, som det er at tage bøgerne frem. Maskinerne står ikke ude i klasserne hele tiden.

»Hvis du har netadgang hele tiden, kan du nemmere veksle mellem bøgerne og nettets mange muligheder. Men lærerne kan være noget usikre på, hvordan - eller om - arbejdet ved computeren giver den 'rigtige' læring. Nogle lærere kan godt tvivle på, om det fagfagligt fører til noget. Surfer eleverne kun rundt på overfladen? Giver brugen af nettjenesterne en læringsmæssig gevinst?« spørger Bo Andreasen og fortæller om en kollega, som testede elevernes viden, efter at de havde været på nettet. Han var ret chokeret over, hvor lidt der sad fast.

Men Fælles Mål 2009 siger, at eleverne skal lære it- og mediekompetencer.

»Der er også en masse godt at hente, og som it-vejledere skal vi vejlede lærerne om mulighederne«, siger Bo Andreasen.

»Vi skal tage afsæt i det, børn og unge kan på nettet. Og så skal vi kvalificere det. Give dem overblik, viden og gode arbejdsformer. Med både net og bøger. Sammen«, siger Jon Andersen.