
Lærerne får specialpædagogiske værktøjer – eleverne får gode vaner
Aarhus spreder en lightudgave af metoden Nest ud til alle kommunens klasser på 4. og 5. årgang. Nest er beregnet til at inkludere elever med autisme i almenklasser, men redskaberne gavner også en helt almindelig klasse, oplever to lærere på Risskov Skole.
»Velkommen tilbage. Vi er fuldtallige. Nej, Sofie er her ikke«, korrekser klasselærer Sanne Schjelde Agersnap sig selv.
Eleverne har været til svømning og sidder nu klar til dansk på en høj, bred trappe med tre trin. Trappen står foran tavlen og er et nyt element i 4.c på Risskov Skole. Det samme er stemmeskalaen og time-timeren ved siden af smartboardet. Dansklæreren bruger uret til at vise eleverne, hvor lang tid de skal arbejde med en opgave.
»I bliver delt i tre stationer. Nogle skal arbejde med dobbeltkonsonanter sammen med Ann Sofie. Andre ser på stumme bogstaver sammen med mig, og resten bliver på trappen og læser eller skriver historier. Vi kører to runder, og I er 20 minutter på hver station«, instruerer Sanne Schjelde Agersnap og betoner, at eleverne på trappen skal være stille, mens de arbejder.