Ekspert vurderer: Hvilken læringsplatform er bedst?

Hvor står de tre mest udbredte løsninger, når det kommer til brugervenlighed, fleksibilitet og mulighed for at understøtte den gode undervisning? Folkeskolen har bedt it-vejledernes formand om en vurdering.

Publiceret
John Klesner, formand for Danmarks 
It-vejlederforening

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Senest ved starten af næste skoleår skal alle kommuner være i gang med at implementere en læringsplatform. I øjeblikket er det Meebook, MinUddannelse og KMD Educa - i den rækkefølge - som flest kommuner har foretrukket, forklarer formanden for Danmarks It-vejlederforening, pædagogisk it-konsulent i Favrskov Kommune John Klesner. Og inden han kaster sig ud i at give en vurdering af de tre løsninger, understreger han, at det bliver netop det. Et øjebliksbillede.

Savner brugervenlighed

»Læringsplatformene er i høj grad 'work in progress'. Det har været svært for leverandørerne at spore sig ind på, hvad de endelige kravsspecifikationer fra kommunernes udbudsfællesskab, Kombit, ville lande på, ligesom de funktionaliteter, der er i systemerne lige nu, ikke nødvendigvis bliver de endelige. Meget kan endnu nå at ændre sig«, siger han.

It-vejlederformanden har dog ingen problemer med at påpege, at alle tre systemer lige nu har problemer med brugervenligheden.

»Det bunder primært i, at de alle tre er meget tekstbaserede. Det kan gøre det svært for de mindste elever og de forældre, der har svært ved at orientere sig i tekst.

MinUddannelse giver dog mulighed for at ændre i det grafiske interface, så det bliver mere overskueligt«, siger John Klesner.

»Det er det rent visuelle. Derudover har Meebook den udfordring, at man meget ofte skal scrolle meget langt ned for at finde en mulighed for at klikke sig frem til næste skærmbillede«.

Favrskov Kommune, hvor John Klesner er it-vejleder, har valgt Meebook, men han har også sat sig ind i KMD Educa og MinUddannelse. Hans vurderinger er suppleret af it-vejleder Thomas Dreisig, som arbejder med MinUddannelse i Kerteminde, og it-vejleder Jimi Willesen, som arbejder med KMD Educa i Lejre.

It-vejleder: Grib systemet - det er dig, der er læreren! 

Overskueligt, men ensformigt

Fra et rent lærersynspunkt er alle tre systemer intuitivt opbygget og overskuelige at komme i gang med, når man skal opbygge undervisningsforløb, mener John Klesner.

»Det er vigtigt, at der er tænkt over, hvor let det er at navigere i, første gang man skal bruge det. Der er alle tre ret fint med - dog med MinUddannelse som det system, hvor der er flest ting at tage stilling til, og Meebook som det mest enkle«, siger han.

Det er ikke til at sige, hvad lærerne foretrækker, påpeger it-vejlederen. MinUddannelse har for eksempel fuld integration af Google Docs og Office 365, og de mange muligheder vil skabe frustrationer hos nogle lærere, mens Meebooks enkelhed vil gøre det hos andre.

»Enkelheden gør det let at sætte sig ind i, men lægger for eksempel begrænsninger på multimodaliteten. Man kan uden de store problemer sætte fotografier og videoer ind i sine undervisningsforløb, mens det bliver svært for eksempel at præsentere tabeller på en indbydende måde«, siger John Klesner. »Det er svært at lave et lækkert og visuelt indbydende skærmbillede, når mulighederne er begrænsede. Det bliver hurtigt stereotypt, hvilket giver overskuelighed for nogle, mens andre vil hæfte sig ved, at det bliver kedeligt i længden, og derfor vil foretrække MinUddannelses kompleksitet, men til gengæld bedre muligheder for at skabe visuel variation«.

Overtager ministeriets syn på læringsmål

En ting er det visuelle udtryk, noget helt andet det didaktiske indhold af undervisningsforløbene. Kort sagt: Understøtter systemerne !den gode undervisning«?

»Den gode undervisning er jo en kompleks størrelse, der indeholder en blanding af dannelse, trivsel og læring. Her er læreren nok mere afgørende, end hvilken platform man vælger, men man kan pege på, at alle tre systemer i hvert fald lægger op til en bestemt didaktik ved at lægge mest vægt på læringsmålene i forenklede Fælles Mål«, siger John Klesner.

»Man kan ikke lave 'drag and drop' og opbygge forløbene omkring kompetencemålene, på samme måde som man kan med færdigheds- og vidensmål«.

Her skal det dog siges, at Meebook og MinUddannelse ikke er låst til tænkningen omkring læringsmålstyret undervisning, som KMD Educa er. Educa lægger op til, at læreren som det første vælger færdigheds- og vidensmål, og derefter hvilke tegn på læring eleverne skal evalueres på. Man kan vente til sidst, men det kan ikke lade sig gøre helt at undlade målene.

»I Meebook kan man udvikle undervisningsforløb uden først at vælge mål, og man kan splitte lærings- og færdighedsmål op. Det ville man aldrig gøre ud fra den tankegang, ministeriet lægger for dagen«, siger John Klesner.

Og i MinUddannelse er det helt op til læreren, om man vil bygge forløbene op efter færdigheds- og vidensmål, selv formulere mål eller i princippet bygge forløbet op helt uden at sætte mål.

Når det kommer til evalueringen af undervisningen, foregår den i KDM Educa ved at tælle opnåede læringsmål op, mens man i Meebook også arbejder med elevens egen evaluering af undervisningen. I Minuddannelse kan man vurdere på Fælles Mål, egne formulerede mål og tegn på læring. Eleverne kan også evaluere løbende med kommentarer eller markere opnåede tegn på læring.

»KMD Educa lægger sig derfor meget tæt op ad ministeriets tankegang, Meebook er meget mere løst bundet til læringsmålstyringen, mens MinUddannelse placerer sig et sted i midten«, siger John Klesner.

Når det kommer til mulighederne for at differentiere undervisningen, vil han ikke fremhæve det ene system frem for det andet.

»Der ligger et differentieringspotentiale i den måde, læringsforløbene konstrueres på, men der er lærerens didaktik meget mere afgørende end platformen«, siger John Klesner.

DLF og KL diskuterer læreres ophavsret til egne forløb

Svært at tilpasse systemerne lokalt

Et af argumenterne for at lade kommunerne etablere hver deres læringsplatform er, at der skal være mulighed for lokal tilpasning. Det, der fungerer i Rødovre, gør det ikke nødvendigvis i Hvidovre. Når det kommer til de tre mest populære løsninger, er der dog ikke de store tilpasningsmuligheder, mener John Klesner.

»Desværre er alle systemerne karakteriseret ved, at leverandøren mener at have løsningen. Skolerne kan ikke påvirke det store«, siger han.

For eksempel deler man automatisk alle undervisningsforløb i KMD Educa, mens man i Meebook aktivt skal vælge at dele.

»Her mangler muligheden for, at skolerne kan vælge at dele automatisk eller ikke, alt efter hvilken kultur man vil fremme. Og ændre det, hvis man skifter holdning«.

»Man kunne også forestille sig, at en skole ville begrænse funktionaliteten i en indkøringsfase og så gradvist give brugerne flere muligheder, efterhånden som de vænner sig til systemet. Den mulighed findes heller ikke i nogen af systemerne«, påpeger John Klesner.

I MinUddannelse vælger lærerne selv, om de vil dele et forløb, og de kan også fjerne det senere, hvis de fortryder. KMD Educa har i nogle kommuner i samarbejde med lærerne slået delingsfunktionen fra i indkøringsfasen, men fremover vil der være automatisk deling.

Frustrerende at arbejde med betaversioner

Den 8. januar i år meldte KL nogle kravsspecifikationer ud, som kommunerne kan vælge at læne sig op ad, når de skal vælge læringsplatform. Hos de tre mest populære systemer er det forskelligt, hvor langt de er i forhold til at leve op til dem.

MinUddannelse er længst, Meebook følger efter, mens der er et stykke vej endnu for KMD Educa.

»Hvis man kigger på sådan noget som ledelsesinfo og evalueringsdelen, så er man langt fremme hos MinUddannelse, i Meebook er det født, men langtfra færdigt, og hos KMD Educa eksisterer det stort set ikke«, siger han, men understreger:

»Tingene går så stærkt lige nu, at situationen kan være en helt anden om 14 dage«.

Og det er en af de ting, de fleste lærere, som it-vejlederformanden har snakket med, kan være enige om:

»Der er en udbredt frustration over at skulle arbejde med betaversioner«.