Det egenproducerede tv-program ”Go’ Morgen Sosu” har været med til at højne fællesskabsfølelsen for eleverne under coronanedlukningen. Underviser Louise Hauge Knudsen er her vært sammen med eleverne Morten Tolstrup og Nanna Frausing.

Sosu-underviser: "Fornemmelsen for eleverne forsvinder digitalt"

Fysiske afkrydsningsskemaer for aktiv deltagelse, flipped learning og et egenproduceret tv-program er blandt metoderne, Social- og Sundhedsskolen Herning har brugt under nedlukningen. Nu er alle elever tilbage på halv tid, og underviser Louise Hauge Knudsen ser frem til fuld tid fra på onsdag.

Publiceret

ALLE SOSU-ELEVER I SKOLEIGEN

Hvor alle elever på landets sosu-skoler nu er tilbage med 50procent fremmøde, så kom eleverne retur på skolerne i Nordjylland,Vestjylland og på Bornholm lidt før.
På Social- og Sundhedsskolen Herning har afgangseleverne værettilbage en dag om ugen siden den 1. marts. Fra den 15. marts måttealle elever komme retur til fysisk undervisning en dag om ugen, ogfra den 6. april er alle elever retur med 50 procent fremmøde underforudsætning af, at de kan fremvise en negativ coronatest, der ikkeer mere end 72 timer gammel.
Fra den 21. april åbner alle sosu-skoler for 100 procentsfremmøde.

Der kan ske lokale nedlukninger - alt efter smittetal.

POLITIKENSUNDERVISNINGSPRIS

Lærerteamet bag det ugentlige tv-show"Go' morgen SOSU" på Social- og Sundhedsskolen i Herning erindstillet til Politikens Undervisningspris 2021, der for 9. år itræk uddeles for at hylde lærere, der kan noget helt særligt.
Lærere, der underviser i grundskolen, på gymnasiale uddannelser ogerhvervsuddannelser, kan indstilles - enten som enkeltperson ellersom et lærerteam.
Prisen uddeles den 11. maj - og er støttet af Villum Fonden.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Louise Hauge Knudsen er underviser på Social- og Sundhedsskolen Herning, og hun er vild med sit job. Allermest på grund af relationerne til eleverne. Derfor er hun også ovenud lykkelig for, at samtlige elever på skolen efter påske kunne vende retur fysisk til skolen - i 50 procent af tiden. For netop relationsarbejdet har trange kår i onlineundervisningen. "Jeg elsker at undervise, jeg elsker relationen og elsker at interagere med elever. Selvfølgelig vil jeg gerne udbrede min faglighed, men det er især relationen, der tænder mig. Og jeg har en ide om, at når vi har en god relation, eleverne er trygge ved at stille spørgsmål og trygge ved hinanden i klassen, så skal vi nok få lært dem, det de skal", siger Louise Hauge Knudsen. "Netop relationen er det sværeste ved al den onlineundervisning, vi har haft det seneste år. For hvordan opbygger man en relation til små 30 elever på to gange tre cm billeder inde på Teams?" "Det er virkelig svært, når man som os for eksempel startede et Grundforløb 2 op den 18. januar, aldrig har mødt eleverne og skal nå at klæde dem fagligt på - og trods forskelligheder tune dem ind på den samme motorvej i løbet af 20 uger, så de alle er klar til hovedforløbet", forklarer Louise Hauge Knudsen.

Nyt forum for sosu-undervisere på Folkeskolen.dk

Fælles vej svær at finde online Noget af det, hun bedst kan lide ved at være underviser på en sosu-skole, er den tydeligt relaterbare og praksisnære undervisning samt den store forskel mellem eleverne. "Min rolle som grundforløbslærer handler om at samle forskellige mennesker med vidt forskellige udgangspunkter. Fra helt unge mennesker uden erfaring, der dårligt ved, hvad et plejecenter er - til voksne, der måske har arbejdet 10 år som afløser på et plejecenter, men ikke er vant til at gå i skole og har it-udfordringer. Oveni det en gruppe med dansk som andetsprog, der måske både har erfaring og gået i skole, men hvor deres udfordring er, at de skal have bygget et fagsprog på deres stillads".

"Det at finde den fælles vej på 20 uger og give den støtte og vejledning, eleverne har brug for, er virkelig vanskeligt at gøre i et onlineunivers", siger Louise Hauge Knudsen.

Sosu-underviser: "Svært at opbygge relationer virtuelt til nystarted elever"

Flyver under radaren   Da Social- og Sundhedsskolen Herning ligger i Vestjylland, var skolen heldig at få sine elever lidt tidligere tilbage end størstedelen af sosu-skolerne i forårets genåbning.

Siden den 1. marts måtte afgangselever - herunder elever på Grundforløb 2 - komme ind på skolen en dag om ugen, de øvrige elever fulgte med samme ordning den 15. marts, og efter påske er alle elever så retur til fysisk fremmøde halvdelen af tiden. Med nattens aftale er planen nu 100 procents tilbagevenden til skolen fra midt i næste uge. 

På Social- og Sundhedsskolen Herning har de delt grundforløbselever og hovedforløbselever op i to grupper, så de er fysisk i skole en uge ad gangen. "Det er selvfølgelig fantastisk at få eleverne fysisk ind på skolen, men det er stadig problematisk, at de er hjemme halvdelen af tiden. Fornemmelsen for den enkelte elev forsvinder lidt for mig online, nogle flyver under radaren, og vi kan ikke tage de svære samtaler - niveauafvejningen til den enkelte elev er også svær", siger Louise Hauge Knudsen.

Online-undervisning: Kommende sosu-assistenters autorisation er på spil

Afkrydsningsskema for aktiv deltagelse For nemmere at kunne bevare overblikket over den enkelte elev har Louise Hauge Knudsen og holdets kontaktlærer indført et fysisk skema, hvor de i onlineundervisningen krydser af, hver eneste gang en elev er aktiv; stiller spørgsmål, svarer mv. "I det fysiske rum er det meget nemmere at have overblikket og få en fornemmelse af, hvordan det går med den enkelte elev, og hvor aktivt deltagende den enkelte er. Det her skema hjælper til at bevare overblikket, og dem uden krydser følger vi så op på. Går ind i grupperum og ser, om de er aktive i gruppearbejdet, og i det hele taget sørger for, at eleverne er aktive medspillere", fortæller Louise Hauge Knudsen.

OK21: Ros til arbejdstidsaftale og seniorrettigheder - ris til fortsat lønefterslæb

Flipped classroom er kommet i brug Et andet element Louise Hauge Knudsen og hendes kollegaer har gjort brug af - er flipped classroom, hvor de har lavet en række små fem minutters videoer med komprimeret tavleundervisning omkring blandt andet omsorgsbegrebet og anerkendende kommunikation. "Før corona havde vi været på kurser i blandt andet Flipped Classroom, men ligesom mange andre kurser fik vi det ikke lige brugt i hverdagen. Det er så kommet i brug her under corona, hvor vi indimellem virkelig har skullet rygsvømme. Her har vi lavet nogle fem minutters små film - bouillonterninger om et emne, som eleverne kan se igen og igen".

De små film blev egentlig lavet i foråret sidste år, hvor Louise Hauge Knudsen og hendes makker havde rigtig mange elever - med mindre børn hjemme, fordi daginstitutionerne var lukkede. "Så der var vores undervisning meget tilrettelagt, så eleverne fik et kort oplæg, og så skulle de læse og lave opgaver om emnet. Opgaver, de kunne lave, når børnene var lagt i seng. Det har vi ændret fuldstændigt her i anden nedlukning, men der har daginstitutionerne heller ikke været lukkede", konstaterer Louise Hauge Knudsen.

Mentorer forebygger praksischok

Egenproduceret tv-program højner fællesskab Alt det sociale er også svært i onlineundervisningen. Hele fællesskabsfølelsen. Og for at højne netop fællesskab og mindske frafald havde elever og undervisere på Social- og Sundhedsskolen Herning sammen med organisationen Raido udviklet et koncept til fælles morgensamlinger for alle elever hver onsdag. På grund af corona-nedlukningen blev det ændret til en halv times ugentligt tv-program sendt ud på Youtube fra den 3. februar til den 24. marts. Under navnet "Go' morgen Sosu". Et program, der har været en del af den obligatoriske undervisning for alle grundforløbselever. "Jeg var hyret ind som studievært og havde så fire elever på skift som medværter, og med quizzer, interview og indslag lavet af eleverne har vi forsøgt at skabe fællesskab, mens eleverne har siddet hjemme hver for sig - bag deres skærme", fortæller Louise Hauge Knudsen. Blandt interviewofrene var blandt andre Christian Bitz, der fortalte om, hvordan man holder motivationen under corona. Og tv-læge Peter Geisling, der fortalte om vigtigheden af sosu-medarbejdere. Statsminister Mette Frederiksen var også forbi med en hilsen. Indslagene lavet af eleverne handlede blandt andet om, hvad hovedforløbet indeholder, og hvad en praktik indeholder. "Det har været en stor succes, og lige præcis i dag (onsdag den 14. april, red.) holder vi afslutning fysisk her på skolen, hvor vi spiser snacks, drikker sodavand og bliver underholdt af komikerne Jonas Mogensen og Mahamad Habane", fortæller Louise Hauge Knudsen.

Farvel til Lov 409: Lærerne på privat- og sosu-skoler får nu også arbejdstidsaftale

Indstillet til pris Lærerteamet bag tv-programmet er blevet indstillet til Politikens Undervisningspris 2021. "Det er mega fedt, og det er jeg da stolt over, men jeg synes faktisk også, vi gør en forskel. Ikke bare med "Go' morgen Sosu", men generelt for at få vores mangfoldige elevgruppe ind på samme vej på en ekstremt vigtig uddannelse, hvor de bliver dygtige sosu-medarbejdere".