Målerne de nationale test elevernes faglige niveau rigtigt, og hvordan bruges de som styringsredskab? Det vil ministeriet have undersøgt i ny evaluering.
Målerne de nationale test elevernes faglige niveau rigtigt, og hvordan bruges de som styringsredskab? Det vil ministeriet have undersøgt i ny evaluering.

Stil og Vive skal stå for evaluering af nationale test

En analyse til 3 mio. kr. skal give Undervisningsministeriet svar på, om de nationale test måler rigtigt. Evalueringsrapporten kommer dog først i januar 2020. Styrelsen for It og Læring skal stå for noget af undersøgelsen, mens forskningsinstituttet Vive skal stå for anden del.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Måler de nationale test rigtigt? Denne gang er det spørgsmål for første gang undersøgt af Undervisningsministeriet i en ny evaluering. Da de nationale test blev evalueret første gang i 2013, var det ikke en del af undersøgelsen.

I november afleverede en rådgivningsgruppe sine anbefalinger til, hvad den nye evaluering bør kigge på. En af anbefalingerne var, at det bør analyseres, om de nationale test i det hele taget regner rigtigt.

Evalueringen skal blandt andet gennemføres på baggrund af data indsamlet ved de nationale test, som løber af stablen netop nu mellem 1. marts og 30. april i år, altså mens debatten om deres validitet kører på højtryk.

Den endelige rapport offentliggøres efter planen i slutningen af januar 2020. Den skal herefter danne grundlag for rådgivningsgruppens endelige anbefalinger om de nationale tests fremtid.

I alt lægger Undervisningsministeriet op til, at evalueringen skal svare på 17 spørgsmål om de nationale test. Se dem alle ved at følge linket her:

Powered by Labrador CMS