Anmeldelse

Effektiv undervisning

Effektiv undervisning

Klik for at skrive manchettekst.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Redaktionen bag denne bog har fået nogle gode ideer. For det første er bogen fyldt med væsentlige didaktiske temaer, som er helt i tråd med de temaer, som studeres på de fleste af landets læreruddannelsessteder i faget almen didaktik. For det andet fremstilles en stor del af det, man kan kalde "effektiv undervisning", som mere komplekse fænomener, end bogens titel umiddelbart kan antyde. Det "effektive" betyder, at der stilles skarpt på, hvilke fænomener og faglige begreber der er centrale at overveje, når en lærer gerne vil have sin undervisning til at være virkningsfuld.

Fakta:

Titel: Effektiv undervisning

Forfatter: Peter Brodersen, Per Fibæk Laursen, Karsten Agergaard, Niels Grønbæk Nielsen, Frans Ørsted Andersen

Pris: 248,75 kroner

Sider: 300 sider

Serie: Gyldendals lærerbibliotek

Type: Bog

Forlag: Gyldendal

Så langt er denne bog altså ikke væsentlig anderledes end de fleste andre gode grundbøger til faget almen didaktik. Men den udmærker sig ved at være velskrevet og særligt ved at indeholde en række cases med praksisnære billeder på det, som de enkelte teorier handler om. Derfor en klar anbefaling af denne bog til brug i faget almen didaktik.