Anmeldelse

Flipped Classroom

Håndbog til lærere, der vil "flippe"

At dømme efter antallet af nye bøger om temaet flipped classroom må der være mange undervisere, der interesserer sig for at "flippe". Måske er det de nye udfordringer, der ligger i lektiecafeerne, der gør, at der søges nye veje.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Flipped Classroom - kom godt i gang" er en introduktionsbog for den travle underviser, der gerne vil prøve flipped learning, men endnu ikke har besluttet sig for at bruge mange timer på at sætte sig ind i, hvordan man kan gøre det. Bogen er skrevet fra et gymnasieperspektiv, men andre undervisere kan sagtens læse med også.

Fakta:

Titel: Flipped Classroom

Forfatter: Henning Romme Lund

Pris: 195

Sider: 96

Forlag: Systime

Udgangspunktet for forfatter Henning Romme Lund er den stadig sværere konkurrence om elevernes opmærksomhed i lektionerne, hvor nettet med alle dets tilbud gør det svært for undervisere at fange opmærksomheden omkring almindelig tavleundervisning og lærerforedrag. Derfor skal undervisningen "flippes", altså vendes om, så lærerens foredrag ved tavlen om den nødvendige faglige viden ses hjemme eller i bussen på vej til skole. Anvendelsen af den tilegnede viden og diskussionerne på baggrund af den tilegnede viden foregår i klassen, når alle er til stede - og hvor de bærbare computere måske endda ikke er tændt, fordi der kræves fælles opmærksomhed.

Genren er håndbog, og det gør Henning Romme Lund godt. Man mærker de mange års mange forsøg og eksperimenter tydeligt i bogen, eksempelvis i gennemgangen af det, han kalder for læringscirklen - undervisningens organisering i fire rum med hver sin særlige kvalitet, hvori han genbruger kategorier, nogle ældre undervisere vil nikke genkendende til fra Afel, ansvar for egen læring, nemlig træneren, deltageren, konsulenten og skulptøren. De er stadig gode som udgangspunkt for at tænke variation i undervisningsformerne.

Håndbogsgenren anvendes særdeles håndfast, og det vil mange brugere af bogen være glade for i en travl hverdag. Systematikken starter med formuleringen af en række strategiske måder for lærer og elever at arbejde med videoer på: formulering af fokusspørgsmål, formulering af refleksionsspørgsmål, formulering af anvendelsesopgaver, hvor der til hver strategi arbejdes med de samme kategorier. Det gør det nemt for brugeren at orientere sig - og det er godt i en håndbog. Derefter formuleres en række forskellige strukturer: basisstrukturen (i det hele taget for flipped learning), indledende videoforståelsesaktiviteter, differentieret undervisning (hvad gør man med de elever, der møder uforberedt?), undersøgelsesbaseret læring, peer instruction, "in-class flip" og sidemandshjælp. Igen er hver kategori udfoldet med samme underkategorier, der hjælper brugeren igennem til klarhed - og måske også til at turde prøve?

Selv om der egentlig ikke bruges megen tid på lærerens arbejde med at producere omdrejningspunktet for at "flippe", nemlig videoproduktionen, bliver man som bruger også hjulpet her. Her beskrives og uddybes nemlig otte forskellige genrer, man som underviser kan arbejde med, når videooplæggene skal produceres. Også her forklaret og visualiseret gennem fine modeller. Dette er en glimrende bog om flipped learning, som alle lærere alene eller i team kan have gavn af at bruge. Læg mærke til udtrykket: Dette er en brugsbog - ikke en læsebog.