Anmeldelse

Et sprog - flere sprog

En håndbog om sprogstimulering og børns sprogudvikling

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Denne bog henvender sig først og fremmest til pædagoger i daginstitutioner og til lærere i indskolingen. Forældre vil også kunne have glæde af den.

Bogen er inddelt i tre afsnit: Sprogudvikling og sproglige vanskeligheder, Faser i barnets sprogudvikling og Forslag til aktiviteter, der kan fremme børns sprogtilegnelse.

Den er skrevet i et godt og let sprog. Alle teorier illustreres med eksempler fra hverdagens sprogbrug på barnets forskellige udviklingstrin. Ikke bare i bogens sidste afsnit, men hele vejen igennem er der eksempler på, hvordan voksne kan fremme børns sproglige udvikling på de enkelte trin.

Flere afsnit er viet til de tosprogede børns sprog og de særlige foranstaltninger, denne gruppe kræver.

I et udmærket afsnit gennemgås hørelsen og de forskellige former for høretab. Der refereres til en pilotundersøgelse i Gladsaxe i 1998-2000. Her deltog 90 treårige børn. Hele 22,7 procent af børnene havde periodiske hørenedsættelser og behov for en grundigere høreprøve. 18 procent af børnene havde forskellige sproglige vanskeligheder.

Sidste afsnit indeholder en lang række gode forslag til sprogfremmende aktiviteter. Her gøres der særlig meget ud af forskellig anvendelse af sprogposer, hvori materiale til et konkret emne, en sang eller et eventyr er samlet. Sidst i bogen er en liste med forslag til bøger til oplæsning.

Bogen har en grundig indholdsfortegnelse og mange krydshenvisninger, men der mangler et stikordsregister.

For et par år siden udkom Barnets veje til sprog af Anette Karmiloff-Smith og Kyra Karmiloff i samme serie. Den henvendte sig til talepædagoger og andre fagfolk. Denne bog er skrevet til de personer, der har den daglige kontakt med de nul- til syvårige børn. Den formidler viden om sprog og sprogudvikling på en god og let forståelig måde og anbefales hermed.