Når man lige har vundet en stor konkurrence, er der ikke meget sceneskræk tilbage.

Opfindsomme elever hjælper med integration af Helsingør-flygtninge

Torsdag var der finale i en konkurrence, som alle skoler i Helsingør har deltaget i. Eleverne har designet bæredygtige projekter, der skal hjælpe med at integrere Helsingørs flygtninge.

Publiceret
Eleverne havde selv lavet plancher. Her fortæller de et jurymedlem, hvad deres projekt går ud på.
Alle teams havde lavet modeller, så juryen kunne få et visuelt indtryk af elevernes projekter.
Vinderen blev team 1 fra Byskolen.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Festsalen på Helsingør Gymnasium er fyldt med spændte folkeskoleelever fra 1. til 8. klasse. Farverige plancher dækker overfladerne på store trætavler, som er stillet op til de 21 hold, der har nået finalen i Boost-konkurrencen. På plancherne finder man ord som "integration", "fordomme", "respekt", "flygtninge" og "hjælp". Jurymedlemmer manøvrerer gennem labyrinten af elever ved hver deres stand. Utallige gange bliver eleverne spurgt: "Hvad har I så lavet?" Og hver gang svarer de lige så entusiastisk som sidst, de blev spurgt, imens lærere står i baggrunden og lader eleverne føre ordet.

I løbet af de næste år skal danske kommuner modtage flygtninge fra lande som Syrien. Det gælder også Helsingør Kommune, som regner med at modtage 144 flygtninge i 2016, hvoraf mange formentlig vil søge om familiesammenføring. Helsingør står derfor over for et integrationsarbejde, som de har valgt at inddrage skoleeleverne i. I samarbejde med non profit-organisationen INDEX: Design to Improve Life har kommunen skabt projektet "Boost - Innovativ Skole i Helsingør". Alle skoler i Helsingør Kommune har deltaget.

Eleverne tænker ud af boksen

I dag er den store forløsning på det projekt, som eleverne startede med at arbejde på i uge tre. 21 hold udstiller deres designløsninger på emnet "Fra flygtning til medborger". Går man rundt mellem tavlerne, finder man modeller i sprudlende farver og flotte tegninger.

Team 11 fra Skolen ved Rønnebær Allé har lavet en hjælpekasse. Deres model er et meterlangt grønt rør med en sprække i, som man kan komme papmønter gennem. På mønterne skal man angive sit navn og kontaktoplysninger, og så skal man skrive, hvad man gerne vil hjælpe med. For eksempel kan man skrive "indkøbstur" eller "lægebesøg". Hjælpekasserne skal stå ved supermarkeder, biblioteker og ved lægen og tømmes en gang om ugen. Herefter fordeles flygtninge ud på de aktiviteter, som de har brug for hjælp til. Det er Ali, der har lavet den sammen med sine klassekammerater Karoline, Aryan og Cecilie.

"Jeg har oplevet mange gange, at der kommer syrere hen til mig og spørger, hvor man kan finde æg og sådan nogle ting. Når flygtninge kommer til Danmark, har de allermest brug for hjælp til at finde supermarkedet, og hvordan man tager til byen med bussen eller toget. Hvis de har brug for mælk, hvordan skal de så vide, hvor de skal finde det? De kan spørge en medarbejder, men de kan ikke forstå dem. Danskerne får også noget ud af det, for så kan de få nye venner, opleve noget og lære flygtninges kultur", siger Ali, som går i 6.f.

Deres klasselærer Lisa Baden har været imponeret over elevernes arbejde og mener, at klassen nu er bedre rustet til at tage imod flygtningebørn i klasserne.

"Eleverne er ikke så hæmmede som os andre af lovgivning og økonomi. De kan godt tænke helt ud af boksen og fantasere fuldstændig. Voksne lader sig begrænse af, hvad der har kunne lade sig gøre tidligere. Det vedkommer eleverne, fordi de selv får flygtninge som klassekammerater. Vi har prøvet at have en i klassen, hvor vi var lidt på bar bund alle sammen. Nu ved vi bedre, hvordan vi skal gribe det an", siger hun.

En del af elevernes hverdag

Det begynder at blive varmt i festsalen, som er på størrelse med en lille gymnastiksal. Varmen farver kinderne røde på børnene, der utrætteligt fortæller juryen om deres projekter. Et af jurymedlemmerne er tidligere generalsekretær for Red barnet og formand for Centrum-Demokraterne Mimi Jakobsen. Hun kæmper med at overholde tidsplanen, fordi hun falder i snak med for mange. Mimi Jakobsen mener, at det er godt, at der sættes fokus på integration af flygtninge i skolerne.

"Det er vigtigt, fordi der er mange flygtningebørn, der havner i danske skoler. Flygtningeproblematikken kommer direkte ind i klasselokalet. Jeg ser det som en kæmpe chance for, at børn i en tidlig alder begynder at være lidt mere tolerante. Når man arbejder med det, som de har gjort her, skaber det et kendskab og en tryghed. Tænk, hvis voksne politikere gad interessere sig for, hvordan de mennesker har det inden i. Det er sgu kun børn, der kan finde noget så godt", siger Mimi Jakobsen.

Eleverne har stor fokus på, at flygtningene skal have det godt, når de kommer til Danmark. Flere projekter handler om, at danskerne skal lave aktiviteter med flygtningene. Mange taler også om, at danskerne på den måde kan få nye venner.

Team 15 kommer fra Tibberupskolen. Deres projekt hedder "Food with culture". For dem har det været vigtigt, at flygtninge får lov til at komme ud at arbejde. Hvis de vinder, skal kommunen være med til at starte et catering-firma, hvor flygtninge og danskere sammen skal lave mad til folkeskolerne i kommunen. Det skal både være dansk og udenlandsk mad. De mener, at flygtningene bedst lærer dansk, hvis de kommer ud og arbejder.

"Børn bliver jo integreret i skolen, men det kan være svært at få integreret de voksne, hvis de ikke lige ved, hvordan de skal gøre. Vi skal hjælpe med at få dem integreret, så de ikke føler sig udenfor, men også fordi det danske samfund jo betaler mange penge til dem. Så derfor synes vi det er en god ide, fordi det er win-win", siger Ea på 14 år.

Vinderen kåres

Klokken nærmer sig 15.00, da juryen er færdig med at udspørge finalisterne. De trækker sig tilbage i et lille lokale, hvor de skal finde ni hold, der går videre og får lov til at pitche deres idé på scenen. I salen er energien dalet en smule hos de rødkindede elever. Nogle trækker frisk luft, mens andre kigger på deres mobiltelefon. Efter en time er juryen klar med resultatet. 

1.n fra Byskolen er et af de ni hold, der går videre. De er team 1 og de første på scenen. Team 15 fra Tibberupskolen med Food with culture-projektet er også gået videre. Værtinde Camilla Ottesen holder mikrofonen for eleverne, som gør deres bedste for at sælge deres idé. Team 1 har lavet en velkomstkuffert. Den indeholder vendespil, foldebøger og dukker, som skal hjælpe et flygtningebarn med at lege med de andre elever i klassen og lære dansk. Mohamad på scenen har selv oplevet at være helt ny i klassen. 

"Jeg ville også gerne have haft sådan en kuffert, men det fik jeg ikke", siger han fra scenen.

Holdene har kun tre minutter til at pitche deres idé, men de fleste klarer det på mindre tid. Klapsalverne er store, hver gang en gruppe forlader scenen. Igen må eleverne vente på, at juryen skal stemme. Denne gang skal de vælge en vinder.

Helsingørs fungerende borgmester Ib Kirkegaard er mødt op for at annoncere vinderen.

"Dagens vinder er en meget enkelt løsning på en meget stor udfordring. Den kan sættes i gang allerede i morgen", siger han. Og så bliver vinderen budt på scenen.

Team 1 med velkomstkufferten kan modtage deres pokal og check på 5.000 kroner under en regn af konfetti. Camilla Ottesen spørger, om de havde regnet med, at de kunne vinde.

"Ja, jeg havde", lyder det simpelt fra en dreng.