A.P. Møller-fond støtter kurser for lærere i modtagelse af flygtningeelever

KL vil arrangere kompetenceudvikling landets professionshøjskoler i dansk som andetsprog og modtagelse af børn og unge, der er flygtet fra krig. A.P. Møller Fonden støtter med 5 millioner kroner.

Publiceret Senest opdateret

KL har netop modtaget en bevilling fra A.P. Møller Fonden til i samarbejde med professionshøjskolerne at udvikle og gennemføre en række webinarer og kurser, der skal imødekomme et akut behov for kompetenceudvikling i forbindelse med, at skoler og daginstitutioner modtager et stort antal børn og unge, der er flygtet fra krigen i Ukraine.

”Det er helt afgørende at børn og unge, der er flygtet fra krigen i Ukraine, får den bedst mulige støtte i vores dagtilbud og skolesystem. En opgave, som vi allerede står midt i, og som vi forventer kan vokse sig større de kommende måneder,” siger Thomas Gyldal Petersen, formand i KL’s Børne- og Undervisningsudvalg, i en pressemeddelelse.

Fokus i kursrne bliver dansk som andetsprog, og målgruppn er de medarbejdere, som skal tage imod flygtninge i modtagespor i både dagtilbud og folkeskoler. De skal sørge for, at børnene bliver en del af undervisningen og de aktiviteter og få en sprog- og fagundervisning til at fungere for for børn, der har oplevet krigen i Ukraine og lige er flygtet fra deres hjemland.

”Derfor er der behov for, at kommunerne hurtigst muligt kan få flere redskaber til de medarbejdere, der allerede nu og i den kommende tid skal understøtte børnene, der er flygtet fra Ukraine. Vi er derfor meget glade for, at A.P. Møller Fonden bakker op med midler til et omfattende kompetenceløft inden for dansk som andetsprog, og at professionshøjskolerne så hurtigt har ville sætte gang i udviklingen af de nye tilbud, der skal hjælpe medarbejderne med at løfte den store opgave”, siger Thomas Gyldal.

Powered by Labrador CMS