De nye bøger er mere udfordrende at læse i forhold til indholdet

Nyt forlag udgiver bøger til højtbegavede børn og 'superlæsere'

Der mangler bøger til børn, der lærer at læse tidligt, mener Pia Ryding, som i mange år har beskæftiget sig med højtbegavede børn. Derfor åbner hun i dag dørene for et nyt forlag, der specialiserer sig i netop denne gruppe. Formand for Pædagogisk LæringsCenterForening Marlene Drost er begejstret for det nye tiltag.

Publiceret Senest opdateret

”Det er en myte, at højt begavede børn nok skal klare sig. Vi skal åbne øjnene for deres behov. Der findes børn på otte år, der kan læse Dan Brown, og de har brug for bøger til deres niveau, hvor de hverken læser om sex eller stoffer”. Sådan siger Pia Ryding. Hun har en master i uddannelsesplanlægning, skrev den første danske bog om højtbegavede børn i børnehaver og har også skrevet om, hvordan man kan spotte de højtbegavede børn.

Hun har gennem sit arbejde i forældreforeningen Gifted Children, som hun var med til at starte, igen og igen hørt børn, forældre, lærere og bibliotekarer fortælle, at der mangler bøger til børn, der har lært at læse tidligt. Det er ikke nødvendigvis højtbegavede børn, men også bare børn, der har brudt koden tidligt.

”I Danmark har vi masser af læs-let. Men vi mangler bøger til de børn, der er superlæsere. De har brug for børnebøger, som de har lyst til at læse, og som udvikler dem sprogligt. Der er nogle børn, der knækker læsekoden ekstremt hurtigt. De børn skal have et andet tilbud", siger hun.

Den første bog fra forlaget hedder 'Valdemar og killingen' og handler om en dreng, der er vild med dyr. Han finder en killing, som han gerne vil have med hjem. Familien har i forvejen en masser dyr og har sagt nej til flere kæledyr, så da drengen smugler den med hjem, opstår der udfordringer i familien. Bogen sætter blandt andet fokus på travle forældre og svære søskenderelationer.

Hun peger på risikoen for, at selv dygtige læsere mister lysten til at læse, fordi de enten skal læse noget, der ikke passer til deres modenhed eller som ikke udfordrer dem sprogligt.

PLC-forening: Det giver mening

I Pædagogisk LæringsCenterForening gør tiltaget formand Marlene Drost glad.

"Det er bestemt et tiltag, vi gerne vil bakke op om. Det er helt sikker vigtigt, at vi også har fokus på de højtbegavede og de meget dygtige læsere, for ellers taber vi dem jo. Vi taler meget om læsning og læselyst, og hvis det kan lykkes at udgive bøger, som kan fange dem, uden at de skal føle sig for anderledes end kammeraterne, så synes jeg, det er fantastisk", siger hun.

Tre serier

Forlaget 'Super' begynder med tre serier:

Læs-svært - indskoling, som er temabøger til indskolingen med læseniveau på minimum 20 lix. Bøgerne har faktasider, der giver fakta på indhold i bogen, da højt begavede børn ofte gerne vil læse fakta.

Læs-svært – mellemtrin (højtlæsning) som er skønlitteratur til mellemtrinnet, hvor læsesværhedsgraden er skruet op. Sværhedsgraden svarer til cirka 8. klasse, men indholdet til omkring 5. klasse. De første bøger i serien bliver fantasy og mysterier.

Læs-svært - Bea - den flyvende prinsesse. En serie mere til indskolingen, der retter sig mod piger med glimmer og magisk realisme. og som kommer den ekstreme fantasi i møde.

Særlige frilæsningsbøger til højtbegavede og superlæser er ikke et område, som hun mener mange PLC-medarbejdere har haft fokus på før, men hun kan sagtens se behovet.

"Det er jo i virkeligheden på samme måde som Ung Let, hvor de unge, som har svært ved at læse, har mulighed for at få bøger, som er tynde og lettere at læse, men stadig har et indhold, der rammer dem. Så giver det jo så fin mening, at de her elever får nogle bøger, der kan udfordre og udvikle dem læsemæssigt og samtidig passer til deres alder".

Hun tænker ikke, at der skal være en hylde på skolebibliotekerne til 'højtbegavede elever'. Men hun mener, det er vigtigt, at både PLC-medarbejdere, CFU'er og lærere bliver gjort opmærksomme på, at der findes den her type bøger, så de kan hjælpe børnene med at finde dem