Anmeldelse

Medier

Undervisningsavis

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Hvordan står det til med den lovpriste ytringsfrihed i samfundet og i skolen? Hvordan får vi vores informationer, og hvordan bygger vi vores billede af virkeligheden op?

Gyldendal og Politiken har indledt et samarbejde om regelmæssigt at udgive en undervisningsavis til 8. og 9. klasse til dansk og samfundsfag.

Det er et fornemt materiale, skrevet af journalister på Politiken. Kvaliteten af tekster og billeder er meget høj. Eleverne får mulighed for at arbejde med velskrevne artikler med et engagerende og væsentligt indhold.

Dette nummer handler om medier. Der er artikler om børn og unges medievaner og om faren for ensretning, når mediegiganter sætter sig på nyhedsformidlingen. Det giver et godt indblik i mediernes redigerede virkelighed og billedmanipulation. En stor del af hæftet handler om ytringsfrihed med udgangspunkt i Muhammedkrisen.

De seriøse dybdeborende aviser er truet. Aviserne skulle gerne fortsat rejse spørgsmål, være kritiske vagthunde og formidle nyheder og baggrundsstof på en seriøs måde. De er helt nødvendige, for at demokratiet kan fungere.

På den baggrund er denne undervisningsavis et meget vigtigt materiale og et glimrende initiativ. Eleverne skal lære at læse seriøse avistekster, ellers vil mange af dem ikke komme i gang med det i fritiden.

Set fra faget dansk er der spændende, væsentlig information og en god anknytning til elevernes verden. På den tilhørende hjemmeside er der supplerende oplysninger og forslag til opgaver, men der er ikke opgaver til egentlig tekstanalyse. Det må dansklæreren selv supplere med.

Men køb dette materiale og brug det. Det er pengene værd.