Lix til live igen

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Mod slutningen af 1. klasse bør et barn kunne læse en tekst med lix-tal 5-10. Efter 4. klasse kan de klare lix 20-25 og efter 9. klasse tekster med lix 50-60. Læsestavekonsulenternes Landsforening vækker lix-tallene til live igen som dansklærerens mål for læseundervisningen.

Få dage efter udgivelsen af den lille forenings hæfte 'Mål for læsning' den 5. maj var første oplag på 1.000 eksemplarer revet væk, og det næste er på vej i trykken. Målet er, at alle Danmarks dansklærere skal bruge hæftet som en ledetråd for det daglige arbejde med læsning. Undervisningsministeriet burde have lavet dette arbejde for længst, mener foreningens formand, Bent Christiansen, Ringsted, men erkender samtidig, at det nok ikke var blevet lige så godt modtaget for ti år siden.

'Mål for læsning' gennemgår klassetrin for klassetrin både generelle mål og helt konkrete, såkaldt operationelle, mål for, hvor langt eleverne skal nå i deres læse- og skriveudvikling i løbet af skoleåret. Og der angives forslag til, hvilke prøver, der kan bruges til at vurdere, om målene er nået.

Bent Christiansen er læse-stavekonsulent, men han ser i ånden, at andre fag i folkeskolen tilsvarende udgav mål-hæfter som støtte og hjælp til lærerne. Han understreger, at hæftet ikke indeholder et eneste bud på undervisnings-metoder.

- Vi har kun sat målene op. Så kan man evaluere og hvis man ser, at Søren og Mette ikke nåede målene, finde ud af hvorfor og tage en snak med forældre og børn om det.

Hæftet anbefaler desuden en årlig klassekonference med fokus på læsning fra 0. til og med 3. eller 4. klasse. Her deltager dansklærer, psykolog, læsekonsulent og skoleleder.

Målene i hæftet er ifølge Bent Christiansen sat så højt, at Danmark, hvis man når dem på landsplan, igen kan nå flotte placeringer i internationale læseundersøgelser.

- Men vi har ikke forsøgt at lave overbudspolitik og indføre, at man kun skal beskæftige sig med læsning. Det er realistiske mål.

Målene er også 'generelle og gennemsnitlige' - ud fra en konstatering af, at dansklærerne ikke har indflydelse på vilkår som timetal og klassestørrelser.

Det er 15 læsekonsulenter, en psykolog og en fagkonsulent, der har udarbejdet hæftet. De har undervejs været samlet på arbejdskonferencer støttet af Undervisningsministeriet.

Mål for læsning, 27 sider, 50 kroner. Forlaget Læs/Læsestavekonsulenternes Landsforening, Ørslev Stationsvej 76b, 4100 Ringsted.