Anmeldelse

Brug filosofien

Klik for at skrive manchettekst.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Når eleverne kommer i den alder, hvor spørgsmålet om meningen med alting - livet, for eksempel - bliver påtrængende, kan der være fornuft i at lede dem nænsomt ind i den klassiske filosofi. Alene tanken om, at ens egne dybe tanker er blevet tænkt på samme måde af andre mennesker for flere tusinde år siden, kan godt snurre en del i bevidstheden.

Dette fortrinlige materiale kan hjælpe dem på vej. Og i øvrigt også gøre læreren klogere på, at livets tilsyneladende selvfølgeligheder indimellem kan fordre en begrundelse.

I elevernes bog finder læseren en række af de kendteste filosofiske problemstillinger, som de blev behandlet af Sokrates, Platon og Aristoteles. For at diskussionen skal kunne gennemføres på et sagligt holdbart grundlag, må deltagerne kende og forstå en del ord og udtryk. Det kan godt være nødvendigt med lidt triviel udenadslære i denne fase, men det lønner sig senere, og der er god hjælp at hente både i elevbogen og i resursebogen, der hovedsagelig er til læreren - bortset fra kopiarkene med gode og relevante opgaver.

Forfatterne har sat materialets enkelte dele i relation til trinmålene i kristendomskundskab, historie, dansk og samfundsfag for 8.-10. klasse. Det giver sikker grund til den lærer, der måske ikke er fuldbefaren på feltet - formentlig de fleste af os. Forfatterne giver en god introduktion til, hvad en filosofisk samtale kræver, og hvordan man gennemfører den. Gør den til dit værktøj, og du vil formentlig være i stand til at give et betragteligt løft til dine elevers forståelse af sig selv og deres verden.