Skriv, skriv, skriv

Skrivning er en effektiv vej til læring, viser ny undersøgelse.

Publiceret
Man er ikke født med evnen til at skrive en rapport. Det skal man lære. Ikke af dansklæreren, men af biologilæreren og fysiklæreren, mener Klara Korsgaard.
Man er ikke født med evnen til at skrive en rapport. Det skal man lære. Ikke af dansklæreren, men af biologilæreren og fysiklæreren, mener Klara Korsgaard.

Undersøgelsen: Writing to Read

Rapporten Writing to Read - Evidence for How Writing Can ImproveReading er en metaanalyse af eksisterende forskning i og empiriskeundersøgelser af sammenhængen mellem læsning og skrivning. Den erskrevet af professor Steve Graham og doctoral student MichaelHerbert, der begge er tilknyttet Vanderbilt University.

Blå bog

Klara Korsgaard er leder af Nationalt Videncenter for Læsning,Professionshøjskolerne. Hun er cand.mag. i dansk og idræt og varlektor på Haslev Seminarium i dansk, retorik og skrivning fra1997-2006. Tidligere blandt andet seminarielærer i idræt og danskpå Den frie Lærerskole, Ollerup, og højskolelærer på GerlevIdrætshøjskole.

Fem gode råd:

Sådan bliver eleverne bedre til at skrive faglige tekster:

1 Lad eleverne skrive meget.

2 Lad eleverne skrive i alle fag.



3 Lad eleverne skrive korte tekster, lange tekster, forskelligegenrer, tekster med forskellige formål.

4 Lad eleverne skrive om de faglige tekster, de har læst. 


5 Undervis eleverne i fagets sprog og måden, man bruger det på.Det gælder alle fag - fysik, biologi, dansk, matematik,hjemkundskab …

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Jo mere skoleelever skriver om faglige problemstillinger, jo dygtigere bliver de til faget. Det fastslår en ny amerikansk metaundersøgelse.

Sagt på en anden måde: Det er ikke nok, at eleverne læser i fysikbogen eller geografibogen. Det er heller ikke nok, at de hører læreren fortælle om Ohms lov. Og det er heller ikke nok, at de laver forsøg og bagefter skriver en rapport om forsøget. De skal skrive hele tiden. Løbende. Før forsøget, under forsøget, efter forsøget. Korte tekster og lange tekster. Forskellige genrer. Så lærer de mere.

Powered by Labrador CMS