Forskning

'At den traditionelle skolegrammatik ikke gør eleverne dygtigere til at skrive korrekte og gode tekster, har vi vidst i mange år. Derfor er det overraskende, at den stadig dominerer i klasserummene – også selvom lærerne ofte er tøvende over for den', siger adjunkt Kristine Kabel.
"At den traditionelle skolegrammatik ikke gør eleverne dygtigere til at skrive korrekte og gode tekster, har vi vidst i mange år. Derfor er det overraskende, at den stadig dominerer i klasserummene – også selvom lærerne ofte er tøvende over for den", siger adjunkt Kristine Kabel.

Forskere: Der er stadig alt for meget traditionel grammatikundervisning i dansk og sprogfag

Men har i årevis vidst, at traditionel grammatikundervisning ikke forbedrer elevernes skrift- eller talesprog. Alligevel viser et nyt studie, der har fulgt undervisningen i dansk, tysk og engelsk, at det fortsat foregår i stor stil. ”Lærerne er selv tvivlende over for effekten af traditionel grammatikundervisning, men bruger det alligevel”, fortæller en af forskerne.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Der er en utroligt magtfuld forståelse af, at traditionel skolegrammatik - fx at arbejde isoleret med ordklasser, kryds- og bolle, samt stavning og tegnsætning - har betydning for elevernes korrekthed i skriftsprog, og det kan være en af grundene til, at vi ser grammatikundervisning foregå på den måde i blandt andet danskfaget. Men forskningen har i årevis vist, at det sandsynligvis ikke virker, og lærerne tvivler også selv på, at det har betydning, men de savner inspiration", siger adjunkt Kristine Kabel.

Hun har sammen med 13 andre forskere har fulgt syv klasser gennem et halvt år i dansk, tysk og engelsk i projektet Gramma3, der er udviklet i et samarbejde mellem Københavns Professionshøjskole, UC VIA og Nationalt Videncenter for Læsning.

Powered by Labrador CMS