Forskning

Inklusion og praktisk faglighed 
gør udsatte unge klar til uddannelse

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

To lærere fra frie fagskoler har gennem en række caseinterview undersøgt den indflydelse, frie fagskolers praksis har på unge med risiko for ikke at tage en ungdomsuddannelse.

Rapporten har - med udgangspunkt i sårbare unge - undersøgt, hvordan unge bliver uddannelsesparate. Konklusionen er, at de unge bliver styrket af et inkluderende undervisningsmiljø med fokus på den praktiske faglighed.

Netop den praktiske faglighed er afgørende, fortæller Lena Kim Christensen, den ene af de to forfattere bag rapporten. Hun mener, at et større fokus på blandt andet praktisk faglighed kan sikre de pågældende unge allerede i folkeskolen.

Find rapporten på 
www.friefagskoler.dk/faq.php