Forskning

Nyt behandlingstilbud til udsatte unge
Hvordan støtter man bedst udsatte unge i processen med at skabe eget liv?
En ny form for behandlingstilbud sætter fokus på primært de 14-18-årige udsatte, og formålet er, at de unge skal blive bedre til at sætte kursen i eget liv. De unge er selv med til at identificere ting i deres liv, som er problematiske, og som de gerne vil have hjælp til at klare. Måske er det ikke de samme ting, som andre ser. Jan Tønnesvang, der er autoriseret psykolog og professor ved Aarhus Universitet, kalder det en indkredsning af den enkeltes livsudfordring.
»For mig at se er den enkeltes udvikling og evne til at tage hånd om sit eget liv blandt andet afhængig af, hvordan han eller hun mestrer fire grundlæggende kompetencer i tilværelsen. De fire kompetencer vedrører menneskets teknikalitet, socialitet, refleksivitet og sensitivitet«, siger professor Jan Tønnesvang i forbindelse med omtale af det nye tilbud.
De fire kompetencer udgør sammen en helhed i forståelsen af, hvad der skal til, for at man kan klare sit liv på en god måde:
Teknikaliteten handler om faglighed, det vil sige at kunne gøre noget i tingsverdenen. Socialiteten handler om evnen til at indgå i sociale relationer. Sensitiviteten handler om at kunne mærke og regulere sine følelser. Og refleksiviteten handler om at kunne tænke sig om - at kunne bruge sin omtanke.
Ud over Jan Tønnesvang står chefpsykolog Marianne Schøler fra UngLiv.dk og Ungdomscentret under Aarhus Kommunes Socialforvaltning bag tilbuddet.
Hvis de unge opnår kvalificeret selvbestemmelse, som behandlingen tilstræber, kan det være en ramme, der kan benyttes på tværs af flere forskellige sammenhænge som eksempelvis skole, skolefritidsordning og ungdomscentre.