
Fire år med reformen: Heller ikke trivselsmålingen viser fremgang
For en måned siden stod det klart, at der fortsat – fire år efter folkeskolereformen – ikke er nogen fremgang at spore i de nationale test. Nu er også trivselsmålingerne klar, og her er stort set ingen udsving igennem de fire år, man har målt på elevernes trivsel.
Ro og orden - omhandler elevernes oplevelse af ro og støj i klassen samt klasseledelse.
Generel skoletrivsel- er en samlet indikator bestående af de 29 spørgsmål, som indgår i de fire differentierede indikatorer.
Men gennemsnitligt er trivselsscorene stort set uændret over de fire år, målingen har fundet sted, oplyser Undervisningsministeriet i et notat. Eleverne har fortsat den højeste trivsel på indikatoren 'Social trivsel' og den laveste trivsel på indikatoren 'Støtte og inspiration'.
Men når man kigger på tværs af kommuner, er der stor spredning. Andelen af elever, der har de allerhøjeste trivselsscore varierer fra kommune til kommune fra 18 procent til 44 procent, mens landstallet er 31 procent.
Højest trivselsscore er defineret som en score over 4,0 på en skala fra 1 til 5. Figuren viser kommunen med hhv. største (cirklen) og mindste (firkanten) andel samt andelen på landsplan (trekanten).
Kilde: Undervisningsministeriet - Den nationale trivselsmåling i folkeskolen.