I workshop på virksomheder og uddannelsesinstitutioner kan pigerne møde kvindelige medarbejdere, der fortæller om deres uddannelsesvalg
Foto fra Girls' Day in Science
Så er der åbnet for tilmeldingen til årets Girls’ Day in Science
5. oktober åbner virksomheder, uddannelsesinstitutioner, museer, biblioteker og andre organisationer over hele landet dørene for at inspirere tusindvis af piger til en fremtid inden for naturvidenskab, it og teknologi.
Tilmeldingen til årets udgave af Girls Day in Science åbnede den 3. maj, så nu er det muligt for lærere over hele landet at booke et forløb til piger fra grundskolen og frem til og med gymnasiet. Op mod 140 arrangører til oktober står klar til at invitere pigerne indenfor. Dermed bliver kampagnen større end nogensinde før. Der er stadig er stor mangel på kvinder inden for it, teknologi og naturvidenskab og det har konsekvenser for væksten, den grønne omstilling og ikke mindst for diversiteten på uddannelsesinstitutionerne, arbejdspladserne og de produkter, der udvikles.
Alt det er arrangørerne bevidste om, og det er en af årsagerne til, at opbakningen er så stor. Det er Maiken Lykke Lolck, direktør i Naturvidenskabernes Hus, som står bag kampagnen, glad for:
”Det gør en enorm forskel, når så mange dedikerede arrangører bakker op ved at åbne dørene og vise pigerne muligheder i en fremtid inden for teknologi og naturvidenskab. Kvinder er stadig underrepræsenterede på stem-uddannelser og virksomheder, og den manglende diversitet får konsekvenser for os alle. På Girls’ Day in Science møder pigerne for en dag medarbejdere, forskere eller studerende, de kan spejle sig i, og de får konkret og praktisk indsigt i, hvordan man kan gøre en forskel med naturvidenskabelige kompetencer,” siger hun i en pressemeddelelse.
Alle besøgsmuligheder ligger 3. maj klar til tilmelding på Naturvidenskabernes Hus' hjemmeside, så lærere kan gå direkte ind og booke det forløb, de helst vil på, og Maiken Lykke Lolck opfordrer til at booke et forløb hurtigst muligt:
“Selvom der er ekstra mange pladser, så oplever vi en stor interesse og et ekstra fokus på Girls’ Day in Science i år,” siger hun.
Undersøgelser viser, at der skal en særlig indsats til for at nå pigerne, men også for at nedbryde nogle af de fordomme og stereotyper, der stadig præger de unges uddannelsesvalg. En evaluering af kampagnen sidste år tyder på, at Girls’ Day in Science er en af de indsatser, der virker.
På kampagnedagen er det også muligt for lærerne at planlægge et besøg hos en virksomhed i lokalområdet for drengene. Naturvidenskabernes Hus faciliterer det landsdækkende virksomhedsnetværk Tektanken og udvikler Tekcases til grundskolen og gymnasiet. Det er undervisningsforløb i blandt andet naturfag, teknologi og matematik, der giver mulighed for at arbejde undersøgende med samfundsrelevante cases i samarbejde med lokale virksomheder.