Eleverne så først selv deres billeder redigeret og sat op i en gange halvanden meter til eventen på Arken.

8.-klassers fotos side om side med Kvium på Arken

Barren sættes højt, når Præstemoseskolen holder kunstuge med 8. klasserne. I år har de haft en internationalt kendt hiphopfotograf til at hjælpe sig med at skabe samfundskritiske billeder inspireret af maleren Kvium. Resultatet kunne deres familie opleve på Arken.

Publiceret
"Det var en meget stor oplevelse at se vores billede på Arken", fortæller Rachel fra 8.b
Temaerne valgte eleverne selv.
I forbindelse med fremvisningen af elevernes fotos, lavede de fremlæggelser af deres temaer.
Ugen begyndte med en introduktion til Kviums billeder i samarbejde med Arkens skoletjeneste.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Første step i årets kunstuge på Præstemosen i Hvidovre var, at kunstmuseet Arken holdt særåbent på en mandag for de to 8. klasser og specialklassen, så de kunne opleve maleren Michael Kviums værker. Elevernes lærer Christoffer Cold-Ravnkilde havde besluttet, at de skulle se udstillingen med tape for munden.

"Vi gjorde det for at forstærke deres synsindtryk og for at stoppe dem i at snakke for meget og gå og sige 'klamt' og 'ulækkert'. Nogle syntes det var fedt, andre oplevede det som grænseoverskridende. Men det vilde var, at det gik med over i de værker de senere lavede. Og symbolet med et barn med tape for munden blev meget stærkt i forhold til, at vores pointe her jo netop er, at få dem til at udtrykke sig og fortælle, hvordan de ser på verden".

Tilbage på skolen tog de så en diskussion af det bizarre og voldsomt kritiske i Kviums billeder. Eleverne blev sat til at vælge en samfundsproblemstilling, som de er optaget af, og som de ville arbejde videre med. Valgene faldt på alt fra hjemløse til #metoo.

Temaet er elevernes frygt og håb

Kunstugen på Præstemoseskolen har eksisteret siden 2005. 8. klasserne bruger en hel uges undervisningstid på at beskæftige sig med kunst. De seneste fem år har det handlet om dansk samtidskunst og fokus har hele tiden været på elevernes verden.

"Vi kører under et slogan der lyder, at hvis du spørger ungdommen, så spørger du ind i fremtiden. Hvis vi stiller de rigtige spørgsmål og lytter godt efter, hvad de siger og tager det seriøst, så kommer der værker af rigtigt god kvalitet ud af det", fortæller billedkunstlærer Christoffer Cold-Ravnkilde.

Don´t F***ing lie to us, Kunst i det postfaktuelle samfund

Sidste år var de på Designskolen og fik lov til at udstille på Charlottenborg. Det gave dem blod på tanden til at forsøge at lave et samarbejde med Arken, og den samfundskritiske Kvium-udstilling passede perfekt med deres tema. Samtidig havde de besluttet at de ville arbejde med foto, og kom kontakten til en ven af skolen, Jamil, ind i billedet. Han er anerkendt hiphopfotograf, som har taget billeder af de kendte i New York i sin helt egen ghettoglamourstil og lige nu har en udstilling i København.

"Vi arbejder altid med at tage en ekspert ind. Det er åben skole med kreativitet i syvende potens. Vi har tidligere haft besøg af fx Thomas Foss og Superflex. Det møde, der er mellem en professionelle kunstner og børnene er helt særligt. Kunstnerne er interesserede i børnene og hvordan de tænker. Og vi oplever, at børnene lever op til den der professionalisme. De arbejder selvstændigt og projektorienteret på et helt andet plan".

Stor oplevelse at lære af en professionel

Samarbejdet med fotografen Jamil er da også det, Rachel fra 8.b nævner som det første.

"Det var en rigtigt stor oplevelse at få lov til at arbejde sammen med Jamil. Han var helt vildt dygtig og har taget megamange flotte billeder".

Eleverne arbejdede med deres problemstillinger og valgte en situation, som de ville fotografere i studie.

"Vi havde en hel uge, hvor vi prøvede kameraet af og lavede fede shots og udviklede vores baggrundsviden. Det skulle jo handle om os, og hvordan vi ser på verden. Samtidig kiggede vi på Kvium og arbejdede med at finde det groteske i vores tema. I studiet prøvede vi os lidt frem, og så kunne Jamil give meget inspiration til, hvordan vi gjorde billedet bedre, og hvordan vi fik nogle flotte detaljer frem"

Rachels gruppe havde valgt Verdens Magthavere som tema, så deres foto blev et grotesk billede af Donald Trump.

"Vi ville vise, hvordan vi unge kigger på verden lige nu og ikke er så stolte af de ting, som magthavere og politikere får lov til i verden".

Side om side med Kvium

Jamil redigerede elevernes billeder og satte dem op på plader à 1,5 gange 1 meter. I et samarbejde med Arken fik de lov at lave en popupfremvisning af billederne sammen med Kviums, så elever, forældre og lærere kunne få det samlede indtryk, samtidig med at eleverne kunne fremlægge deres temaer for forældrene.

"Det var en rigtigt stor oplevelse at få lov til at udstille på Arken. Men også bare det at lære noget mere om kunst og at se på verden på en anden måde", siger Rachel.

Christoffer Cold-Ravnkilde er også godt tilfreds med ugen.

"De arbejder med den kreative proces på et seriøst niveau. Det er deres egen idegenerering og de får lov til at skabe et færdigt produkt, som de skal vise frem for andre - væk fra klasseværelset. De skal levere og det hæver det faglige niveau. Samtidig får de indsigt i, at et godt foto kun er toppen af et isbjerg. Det er alt det arbejder, der ligger bag, der giver billedet kommunikation".

Lærernes råd: Sådan får vi plads til det praktiske i udskolingen

"Denne her generation kommunikerer konstant med billeder, men de er ikke såg ode til at analysere dem, så det er et super vigtigt emne at tage op, og der bliver mindre og mindre tid til det i dansk, hvor stavning og læsning skal fylde så meget. De her færdigheder er vigtige, for de er med til at danne dem og nuancere dem som mennesker. Og de vokser utroligt på sådan en uge".

Han glæder sig også over, at når skolens leder interviewer afgangseleverne, så er der gang på gang nogle, der nævner kunstugen som den vigtigste uge i hele deres skoletid.

Læs mere

Christoffer Kold-Ravnkildes blog påfolkeskolen.dk/billedkunst

FotografenJamil GS's hjemmeside

Powered by Labrador CMS