Debat

Bacheloropgave: Hvorfor fylder ”Natur- og Udeliv” ikke mere i idrætsundervisningen i folkeskolen?

Publiceret Senest opdateret

Dette spørgsmål er vi bl.a. i gang med at undersøge baggrunden for i vores bacheloropgave på læreruddannelsen.

Vi er to lærerstuderende fra Københavns Professionshøjskole på Nyelandsvej.

Undersøgelser i folkeskolen viser, at dette indholdsområde nedprioriteres i den daglige idrætsundervisning. Dette forholder vi os undrende overfor, i og med indholdsområdet er en del af Fælles Mål. Samtidig påviser forskning, at ”natur- og udeliv” indeholder mange dannelsesmæssige potentialer for eleverne, såsom bl.a. udvikling af deres handlekompetence og natursyn. Derfor finder vi dette emne særligt relevant.

Vi er nysgerrige på at undersøge, i hvilken grad ”natur- og udeliv” integreres i idrætsundervisningen, herunder hvorfor/hvorfor ikke.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Til at belyse dette, har vi udformet et lille spørgeskema på nedenstående link, da vi gerne vil lave en lille statistik over, i hvilken grad indholdsområdet er integreret i idrætsundervisningen og dertilhørende eventuelle barrierer/udfordringer.

Spørgeskemaet tager max 5 minutter at besvare. Besvarelserne vil i opgaven fremstå anonymt.

På forhånd tusind tak.

Online link til spørgeskemaet: https://www.survio.com/survey/d/V0P2E1E2V2X3C8H8S

Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning.