Vi ville gøre vores til, at det kom til at virke. Men det virker ikke, og vi ser ingen forbedringer, siger Claus Hjortdal om Aula.
Vi ville gøre vores til, at det kom til at virke. Men det virker ikke, og vi ser ingen forbedringer, siger Claus Hjortdal om Aula.

Skolelederne: Kun syv procent er glade for Aula

Skoleplatformen Aula har gjort arbejdet mere besværligt og er en kilde til daglig frustration, siger skolelederne i en undersøgelse, som Skolelederforeningen har gennemført.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Aula er et stort, tungt og utidssvarende system, der tapper resurser og tid. Det skriver Skolelederforeningen på sin hjemmeside, efter foreningen har gennemført en rundspørge blandt sine medlemmer om skolernes nye kommunikationsplatform.

Konklusionen er klar: Godt et år efter ibrugtagningen er flertallet af skoleledere kørt træt i systemet, der resulterer i hyppige fejl blandt andet i skolernes kommunikation, lyder det fra Skolelederforeningen.

"Vi havde en forventning om, at Aula ville være et tidssvarende digitalt værktøj. Men her efter et år må vi sande, at det ikke er tilfældet. Skolelederne oplever hverken, at Aula er tidssvarende eller enkelt, og det understøtter slet ikke skolens behov for kommunikation og samarbejde", lyder skudsmålet fra Claus Hjortdal.

Fem procent er tilfredse

Fem procent er tilfredse

I Skolelederforeningens undersøgelse er lederne blevet bedt om deres overordnede vurdering af Aula. Kun to procent har klikket af ved, at Aula er et godt og brugbart værktøj i hverdagen, og fem procent siger, at Aula fungerer godt.

34 procent svarer, at Aula fungerer nogenlunde, hele 53 procent siger, at Aula har mange fejl og mangler, og 6 procent, at Aula slet ikke fungerer.

"Da vi gik væk fra SkoleIntra og over til Aula, fik vi at vide, at der kom et tidssparende værktøj. Men vi har fået det modsatte. Det understøtter ikke behovet for samarbejde og god kommunikation, og værst af alt er det en kilde til stor frustration på skolerne", siger Claus Hjortdal til Skolemonitor.

Der er markant utilfredshed hos lederne med den manglende klasselog i Aula, med beskedfunktionen, med at der ikke er nogen kontaktbog og med søgefunktionen, og så forstår Aula ikke, at man kan arbejde på to forskellige matrikler og være ansat på den samme skole.

Projektchef for Aula Sanne Mi Poulsen oplyser til Skolemonitor, at hun "gerne så, resultatet var mere positivt", og Kombit vil gå i dialog med Skolelederforeningen om undersøgelsen.

Skolelederforeningen har på baggrund af undersøgelsen rettet henvendelse til KL og firmaet bag Aula, Kombit, med forslag til forbedringer.

"Vores ærinde er at finde løsninger hurtigt, så Aula kan blive et godt værktøj for alle i folkeskolen. Det er ikke rimeligt, at det skal give så mange problemer i hverdagen", siger Claus Hjortdal.

Udover at optimere kernefunktionerne, besked- og kalendersystemet er anbefalingen fra Skolelederforeningen, at der bliver kigget på udvikling af nye funktioner, som der er stort behov for på skolerne.

Det handler om funktioner som vikarhåndtering, klasselog og arkivsystem. Derudover er der brug for en mere smidig support.

(Opdateret kl. 8.53, red.)

Læs mere

Skolemonitor:  "Vi har længe holdthånden over Aula. Men det virker ikke"

Powered by Labrador CMS